Bagels


Op een van mijn omzwervingen op Pinterest kwam ik een recept voor Bagels tegen. En je weet hoe dat gaat op Pinterest, je klikt door en door en door en voor dat ik het wist was ik verzeild geraakt in een wir war van websites en recepten, die net weer even wat van elkaar verschilde. Ik had nog nooit een bagel gebakken en slechts een enkele keer gegeten. Geen ervaring dus. Maar lang leven Couchsurfing en de vrienden die je daar aan over houd. Ik schakelde een hulplijn in en had binnen een dag het ultieme bagel recept volgens oer oude New Yorkse tradities ;-) Na wat omrekenen had ik ook de juiste maten te pakken. Toen zat ik nog maar met één probleem. Barley Malt Syrup. Een ingrediënt dat op bijna al de lijsten voor kwam maar waar van ik niet kon achterhalen wat de smaak was. Ik heb er voor gekozen om het te vervangen door stroop. Het heeft een dubbel functie, zowel smaak als kleur, dus leek mij stroop het beste. Heb je malt siroop of kan je het krijgen, kopen!

Bagels maken is iets dat je echt even vooruit moet plannen. Het deeg moet 24 uur in de koelkast rusten. Dit zorgt voor een langzame rijzing en geeft de bagel een typische smaak.
Na het rijzen worden de bagel een minuut gekookt in water. Dit geeft ze de taaie structuur die zo typerend is voor een goede bagel. Hoe langer je de bagel kookt hoe steviger de structuur. Het koken voorkomt het na rijzen tijdens het bakken in de oven. Kook je ze 30 seconde dan zullen ze in de oven nog wat na rijzen en krijg je en luchtigere structuur. 


Bagels

8 stuks

20 gr stroop
3 gr gist
250 ml lauw water
450 gr bloem

Voor het water
2 el stroop
1 tl bak poeder (baking)
1 tl zout
250 ml water (bagel moet kunnen drijven)

Voeg de stroop en gist aan het lauw warme water toe en laat 5 minuten staan. De gist komt nu tot leven. Voeg bloem en daarna het zout toe. Kneed 10 minuten  tot een stevig en soepel deeg. Dek het deeg af en zet in de koelkast. Nu kan het deeg langzaam rijzen en heeft het tijd om te fermenteren, 
2 uur voor gebruik haal je het deeg uit de koelkast en laat het op kamer temperatuur komen. Na een uur ga je de bagels vormen. Verdeel het deeg in 8 porties. Rol er in je hand een balletje van en prik er in het middel een gat in. Rek dit gat wat op. Leg de bagels op een bakplaat met bakpapier en laat een uur op kamer temperatuur rijzen.
Breng in een klein pannetje het water met stroop, baking en zout aan de kook. Neem een zachte deeg bagel en rek het gat weer even wat op, doe het in het kokende water. Als het goed is blijft de bagel drijven. Zo niet laat ze dan nog 15 minuten rijzen. 
Kook de bagel 30-60 seconden per kant. Leg terug op de bakplaat.
Bak de bagels af in een voor verwarmde oven van 230 C. Na 5 minuten de temperatuur terug zetten naar 200 C en dan nog 15 minuten bakken. Laat ze goed afkoelen voor het eten.

De bagels kan je prima een dag of twee bewaren of invriezen. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip