Dadel pasta

Soms heb ik ineens een Eureka moment. Een lampje dat plotseling boven mijn hoofd aan gaat of een brainwave. Een goed idee dus.
Gisteren moest ik denken aan een Libanese dadel-vijgen jam die ik wel eens kocht. Maar zo vol met suiker zit dat ik hem nu laat staan. Waarom maak ik dan niet zelf zo iets? Dus in mijn hoofd gingen de raderen draaien en er kwam een recept uit voor een dadel pasta. Om dat alleen dadels wat alleen leek heb ik het gecombineerd met appel. Als smaak makers heb ik voor kaneel, steranijs en anijszaad gekozen. Het resultaat is een rijke, zoete pasta die prima op brood kan worden gesmeerd of door de yoghurt of......



Dadel pasta

20 dadels, ontpit
2 appels
2 el honing
200 ml appelsap
2 tl kaneel
3 steranijs
1 tl anijszaad 
Snufje zout 

Ik werk met een slowcooker omdat ik er dan geen omkijken naar heb, maar het kan ook in een pan met een dikke bodem op de laagste pit. Het moet vooral heel langzaam gaan.

Snij de dadels en appels in stukjes en doe het samen met de andere ingrediënten in de pan. Ik heb het 5 uur op LOW in de slowcooker laten staan. In een gewone pan zou ik beginnen met een uur, echt goed opletten dat het niet droog kookt.
Het is klaar als het vocht zo goed als weg is en de appels en dadels zacht maar geen prut. Vis de steranijs er weer uit, onthoud hoeveel je er in hebt gedaan. Laat de pasta afkoelen en pureer daarna met een staafmixer tot een egale pasta. Bewaar in een potje.
Ik heb één pot nog 3 uur geweckt (in water tot 80C) om langer te kunnen bewaren.
In de koelkast bewaren. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Limburgse pruimenvlaai

Tagliatelle met wilde spinazie

Weekmenu #14

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Artisjokken

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Tom Kha Kai - home made

Plaattaart met witlof en brie