Limburgse pruimenvlaai

De fruitvliegjes kwamen niet alleen.... Ze namen hun hele familie mee, met tientallen tegelijk vielen ze ons heerlijke verse fruit aan.
Ik ben niet vies uitgevallen maar zo'n zwerm die opvliegd als je een pruim uit de schaal wilt pakken vind ik niet fijn. Maar wat te doen met die kilo erg zachte pruimen die ik voor bijna niks kocht had bij de groenteman?
En toen zag ik deze heerlijke pruimentaart op Facebook voorbij komen. Dat kan ik ook.
Ik ben voor een vlaaibodem gegaan ipv kruimendeeg.



Limburgse pruimenvlaai 

Voor 1 vlaai van 35 cm ø of 2 van 20cm ø

150 ml lauwe melk
50 gr suiker 
15 gr gist
1 ei
75 gr gesmolte roomboter
270 gr bloem
1/2 tl zout

1 kg overrijpe pruimen, ontpit en in half
4 el suiker
1 tl kaneel
2 el custard poeder

Laat de suiker en gist oplossen in de lauwe melk. Laat 5 minuten staan tot dat er leven ontstaat.
Voeg ei en boter toe en roer goed door elkaar.
Dan bloem en zout en kneed tot een smeuïg zacht deeg. Ik gebruik het liefst een machine om te kleden want het is plakkerig. Is het te veel plakt gebruik nog een el extra bloem. Is het te taai neem een el melk.
Laat het deeg 30-60 min rijzen.
Meng ondertussen de pruimen met suiker, kaneel en custard. De custard vormt een laagje om de pruimen en zal in de oven het overtollige vocht uit de pruimen opvangen.
Als het deeg minstens verdubbeld is rol je het uit en verdeel het over het ingevette bakblik. Rol met de deegroller over het bakblik om een mooi afgewerkt randje te krijgen. Prik met een vork in de bodem, dan rijst het niet te veel.
Verwarm de oven voor op 180c.
Leg de pruimen, met de platte kant onder, strak tegen elkaar aan op de bodem. Een beetje drukken mag best, er moeten er zoveel mogelijk in passen.
Giet overgebleven suiker en custard over de pruimen.
Bak de vlaai 30 minuten in het midden van de oven.  Laat in de vorm afkoelen.

Bestrooi met poedersuiker voordat je hem serveert.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Weekmenu #14

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Artisjokken

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Tom Kha Kai - home made

Plaattaart met witlof en brie