ma'amul


AlHamdulillah
De nieuwe maan is gezien, de maand Ramadan is ten einde. Dit betekend dat het Eid ul fitr of ter wel Suikerfeest is.
Voor het eerst in jaren had ik geen vrienden om me heen om Ramadan mee te beleven, geen iftar, maaltijd na het vasten en dus ook geen Suikerfeest.
Maar op afstand doe ik met mijn vrienden mee, waar ze ook zijn.
Vanuit Qom, Iran, kwam het verzoek of ik ma'amul wilde maken. Twee jaar geleden maakte wij ze samen,  nu woont zij daar en ik hier. Maar we eten toch samen.
Griesmeel koekjes, gevuld met dadels en walnoten.  Het is even een werkje maar het resultaat is geweldig.

Ma'moul 


1,5 el rozenwater
1,5 el oranjebloesemwater
50 gr suiker
200 gr fijne griesmeel
200 gr bloem
270 gr boter in blokjes
Snufje zout

100 gr grote dadels
250 gr walnoten
50 gr suiker
1 tl kaneel
1,5 el rozewater
1,5 el oranjebloesemwater

Laat de suiker wat oplossen in het roze en oranjebloesemwater. Roer griesmeel en bloem er door. Kneed met je vingertoppen de boter er door. Maak snel een stevige bal en kneed nog 2-3 keer goed door. Maak er een worst van en rol in folie. Laat het 30 minuten in de koelkast rusten.
Hak nu de walnoten fijn in een keukenmachine. Niet tot poeder maar zo groot als couscous. Hak ook de dadels grof, te grote van rozijnen.
Meng de noten, dadels samen met de suiker en rozen en oranjebloesemwater tot een stevige bal. Het is een soort grove marsepein geworden.
Laat het ook 30 minuten rusten. 
Verdeel het deeg en de vulling in gelijke stukjes, ik hou 25 gr deeg en 15 gr vulling aan. 


Druk een bolletje deeg plat in je handpalm, leg en een balletje vulling in en vouw het deeg er omheen. Vorm het koekje zo dat het een mooi egaal vormpje is.
Er zijn stempels om de koekjes te versieren, ik heb het met een gebaksvorkje gedaan.
12-15 minuten in een oven van 170c. Laat de koekjes niet kleuren.  Als de koekjes uit de oven komen zijn ze nog helemaal zacht. Laat ze dus goed afkoelen op een rooster.
Bestrooi ruim met poedersuiker.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip