Gezond verstand

Ik ben voor een gezonde school. Een leeromgeving waar met gezond verstand keuzes worden gemaakt. Een school waar de docenten niet alleen reken en taal geven maar ook leren wat gezond leven is. Wat doet suiker met je lichaam? Welke keuze is nou het beste voor je? Leer NEE! zeggen. Er op school fruit en groenten wordt gegeten en bewust gedronken wordt. Koek en snoep zijn er om iets te vieren. En dus uitstekend voor een traktatie.
Maar zo ver is het nog lang niet. Zeker niet als ik zie hoe veel koeken en Fristi er mee naar school gegeven worden.

Een koekje

En nu hoor ik al veel mensen zeggen "wat is er nou mis met een plakje ontbijtkoek, sultana of liga" "mijn kinderen krijgen thuis wel genoeg fruit" "ik neem zelf ook liever een koekje in de ochtend " 
Er is helemaal niks mis met een koekje. Maar daar zeg ik het eigenlijk al 'een koekje'. Maar wat ik vaak zie liggen op school zijn hele pakjes koekjes. Twee flinke liga's, gevulde peperkoekjes of een heel rolletje prince koekjes. En ja, dat is niet alleen de schuld van de ouders. De hele koek industrie werkt er aan mee. Want er liggen ongelofelijk veel school koeken in de schappen van de supermarkt. De meeste zijn helemaal gemaakt voor de kinderen. Van mr Bean tot Barbie koekjes met chocola en aardbeien jam. En allemaal zijn het er 2 in een verpakking. Kinderen worden dus al heel vroeg aan gezet tot het eten meerder koekjes.1 is niet genoeg.

Om de schijn van verantwoord snoepen op te houden zijn er ook nog diverse soorten knijpfruitjes in de handel.  Een zakje appelmoes met een vleugje ander fruit. Inderdaad, een aantal soorten zonder toegevoegde suiker. Maar verder zijn ook al de gezonde voedingsstoffen er uit gekookt. En  dan stoppen ze er weer vitamine C in om het gezond te doen lijken.  Dat klinkt toch raar in mijn oren. Geef ze dan gewoon een appel mee. Dat scheelt ook nog in de enorme afvalberg.
"Fruit is duurder dan een koek.  Ik kan mijn kinderen echt niet elke dag een zak druiven mee geven. Een kilo druiven kost wel 5,95". Ja natuurlijk!  Het is midden in de winter. Al dat tropische fruit moet van ver komen. Maar een kilo appels kost nog geen 2,- en als je een beetje rond kijkt dan heb je bij de lokale boer of teler veel fruit voor weinig. En heeft je appel ook geen kilometers hoeven af te leggen.
Maar ook nu in de winter liggen er veel heerlijk zoete peren, ananassen, mango's en kiwi's op de markt voor een kilo prijs ver onder die van een zakje knijpfruit of  kapiteinkoek.
Natuurlijk eten deze kinderen niet heel de dag koeken en drinken ze alleen maar Fristi. Maar ik hoor zo vaak om me heen dat er kinderen zijn die geen fruit eten en de groente gaat er ook al zo moeilijk in. Of ze eten eigenlijk alleen als er appelmoes over heen zit.
Met een goed voorbeeld en de juiste keus denk ik dat al de kinderen fruit leren eten. Maar het moet een natuurlijke gewoonte worden. Niet iets dat verplicht is en 'ieeeuw' gezond.
Door samen fruit te eten op school zien kinderen dat het normaal is om fruit te eten en dat iedereen het doet.
En als school mee werkt aan deze gezonde opvoeding en zelf voor het fruit zorgt zal ook het excuus 'fruit is duur' niet nodig zijn. Dan is er genoeg voor iedereen.

Ben ik een volkorenmoeder die haar kinderen geen koekje gunt?

Absoluut niet! Of nou ja ... in de ogen van sommige misschien wel. Maar ik handel uit gezond verstand. Ik doe wat goed voelt bij mijn gezin.
Mijn kinderen krijgen fruit mee naar school. Met voorkeur lokaal en bio fruit. Voor school kies ik voor makkelijk fruit, banaan, appel of zakje druiven. Thuis krijgen ze alles wat er zo al te krijgen is.
Verplicht ik ze hier toe? Nee zeker niet. Ze houden er van en hebben keus genoeg. En soms willen ze wat anders en dan krijgen ze ook een plak koek mee.
Mijn kinderen zijn echt niet zielig omdat ze geen koeken mee krijgen naar school. Want wie mij een beetje kent weet dat er minstens 3x in de week taart gebakken wordt hier thuis en er altijd uitgebreid gegeten wordt. Er zijn maar weinig dingen die ik mijn kinderen niet laat eten.

Ben ik goed en zijn de andere fout?


Nee. Ik denk dat iedereen het beste voor zijn kinderen wil. En iemand die een koek mee geeft naar school is geen slechte ouder.
Maar ik wil wel mijn angst uiten. Ik zie zo vaak ouders die denken dat ze juist goed bezig zijn, maar totaal misleid worden door de voedselindustrie. Gezond verstand en gezond leven begint bij de aller jongste kinderen en dus ook op school. En dit is dan meteen een oproep aan de gemeente en overheid om dit gezond verstand te stimuleren. Kom met de middelen om de scholen de kans te geven dit gezonde verstand aan te leren.






Reacties

Petra zei…
Mijn kind krijgt of fruit mee (plus dat het op school vrijdag fruitdag is) of een boterham. Ik denk dat de meeste mensen ook kiezen voor "gemak" tijdens de ochtend stress. maar wat is er nou gemakkelijker aan een appel/banaan of een extra boterham smeren tijdens het ontbijt ;-)

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor het drinken wat meegenomen wordt ;-) Misschien idee voor het volgende onderwerp ;-)
Dat gemak ken ik zelf ook best goed. Voor de kerst vakantie lagen er hier sultana's in de kast. En omdat ik erg druk was gaf ik ze veel makkelijker een pakje koek mee.
Maar een appel pakken is net zo snel. De bakjes gesneden fruit die ik vroeger voor Saul maakte zijn nu toch niet meer nodig.

En inderdaad, als er pakjes sap in huis zijn geef je die ook makkelijker mee. Die heb ik dus ook niet in huis. Een beker drinken is zo gemaakt. Dit is voor al omdat het veeeeel goedkoper is.

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip