Haverkoekjes


 Vrijdagavond; iedereen is de deur uit en ik heb zin om onder een dekentje op de bank te netflixen met een pot thee en 'iets lekkers'. Maar ik zit ook in zo'n 'al het ongezonde de deur uit' fase en die twee gaan slecht samen. 
Maar ik ben creatief EN kan wel iets in de keuken dus duik de voorraadkast in en vis daar een paar basis ingrediënten uit waar ik een heel eind mee ga komen. 
Bloem, boter, eieren heb ik altijd in huis. Dat is al 75% van een koekje. Nu nog iets om het zoet te maken en ik kan aan de slag. Ik koos dadels, want ik zit nog steeds in mijn doe-eens-gezond fase. En voor wat vulling nam ik havermout, lekker veel vezels en ik hou van de smaak. 
Met dit kleine basis receptje bak je in een hand om draai een paar koeken. 

Haverkoekjes

8-10 stuks
Bereidingstijd: 15 min + 10-15 min in de oven

100 gr havermout
80 gr volkoren meel
100 gr boter zacht
1 ei
1 tl (half zakje) bakpoeder
5 medjoul dadels in stukjes (of een handje rozijnen)
1 tl kardemom poeder
1 tl kaneel
snufje zout

optioneel
2 el suiker
1 el rozenwater


Zet de oven op 170C.
Meng al de ingrediënten door elkaar tot een stevig iets wat plakkerig deeg. Als het te nattig is mag je er nog wat meel bij doen. 
Vorm er balletjes van en druk die iets wat plat op het bakblik. maak ze niet te klein, dan drogen ze snel uit. 
Bak ze in de oven en laat ze half afkoelen op de bakplaat. Als ze heet uit de oven komen zijn ze nog erg zacht. 

Plof op de bank met thee en zet een fijne serie of film op. Fijne avond. X


Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Pasta met groenten roomsaus

Limburgse pruimenvlaai

Artisjokken

Tom Kha Kai - home made

Weekmenu #14

Gnocchi met artisjokken in roomsaus

Dadel pasta

Sambal goreng telor (eieren in pittige saus)