Verse pasta

 Ik moet iets bekennen; ik ben echt verslaafd aan het Youtube kanaal van de Pasta Grannies. In deze filmpjes komen, soms stok oude, Italiaanse oma's aan het woord die vertellen over hun pasta gerecht en het dan op eigen authentieke manier gaan klaar maken. 
Het gaat al zo ver dat ik ook zo'n mooie houten plank wil om pasta op te maken en ik mijn moeder heb gevraagd om, de volgende keer als ze in Italië is, een extra koffer mee te nemen voor mijn verlanglijstje. 
Ik ben nooit een erg grote pasta fan geweest. Ik nam zelf vaak wat anders als ik het voor het gezin maakte. De smaak en  structuur van de kant en klare harde pasta staat me gewoon niet aan. 
Tot ik de pasta machine van mijn broertje kreeg. Hij gebruikte het te weinig en wilde er gewoon vanaf. Dat was net het zetje dat ik nodig had om eens te gaan experimenteren met het maken van pasta deeg en het rollen en snijden. 
Als basis nam ik een zeer simpel recept uit mijn zilveren lepel kookboek. Het kneden voelde meteen fijn, ik houd van deeg kneden. Het ritme en de beweging is rustgevend. 
Die avond aten we voor het eerst verse pasta, zijden zachte, smaakvolle pasta. Voor het eerst vond ook ik het lekker. De saus is natuurlijk ook belangrijk, maar als de pasta goed is ben je al op de helft. 

Als je googlet op de beste bloem voor pasta krijg je twee soorten antwoorden. De ene kok zweert bij de zachte tarwe met aanduiding Tipo 00, een fijn gemalen zachte bloem met minder gluten. De andere wil alleen de semola (bloem) van harde tarwe die wij ook wel kennen als griesmeel. Deze bloem is minder fijn en heeft juist een zeer hoog gluten gehalte en is dus zeer elastisch. 
Ik heb het beide in huis en vind de griesmeel fijner werken. Maar ik maak ook weleens een mix. 


Pasta

4 personen
Bereidingstijd: 25 min + wat rust tijd

400 gr  tipo 00 of semola
4 eieren
snuf zout

Wil je liever een vegan pasta maken vervang de eieren dan door 200 ml water.

Maak je werkblad goed schoon en maak een vulkaan van je bloem. Klop de eieren los en schenk in het midden van de bloem. Voeg het zout toe.
Begin van uit het midden met de vingers van één hand het ei en de bloem te mengen. Als al het ei is opgenomen kneed je het met twee handen tot een stevige maar elastische bal. Het deeg is goed als het aanvoelt als een zachte stress bal. Mocht het deeg te droog zijn voeg dan een eetlepel water toe net zo lang tot het een mooi zacht deed is. 
Laat het nu even rusten. 
Maak bijvoorbeeld de saus.

Het uitrollen en snijden kan met de hand, rol dan een plak van 1-2 mm dikte en snij daar repen van. Maar als je het gemak hebt van een pasta machine zou ik dat zeker doen. Voorkom plakken en breken door ruim bloem te strooien. 
De vorm maakt niet zo heel veel uit. Soms maak ik repen van 2 cm breed en soms 0,5cm. 
Het is ook mogelijk ook dikke bolletjes pasta te maken, de vorm van gnocchi. Het is een monniken werk maar oh wat heerlijk. 

Het koken van de pasta is zo gepiept. Zet een ruime pan water op. Breng het aam de kook, voeg zout toe en kook de pasta a dente (beetgaar). Schep de pasta met een schuimspaan of zeeg uit het water en voeg de saus toe. Serveer meteen. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Weekmenu #14

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Limburgse pruimenvlaai

Artisjokken

Tom Kha Kai - home made

Haverkoekjes