BB met R of Surinaamse Bruine Bonen met Rijst


Een paar jaar geleden was er een kleinschalig festival op het Afrikaanderplein in Rotterdam. Muziek, kraampjes en eten uit alle windstreken. Net zo divers als de bewoners van Rotterdam-Zuid. Een waar paradijs dus. Daar proefde ik voor het eerst BB met R met zoutvlees. Die rijke structuur, volle smaak, echt tropisch comfort food! 
Raar eigenlijk dat ik het in de jaren daarna nooit zelf ben gaan maken, tot dat ik van de week op een recept stuitte. Toen ben ik er ingedoken. En heb ik de Ruth-methode toegepast. Ik zoek zo veel mogelijk recepten bij elkaar, lees en vergelijk. En maak zo in mijn hoofd het ideale recept naar mijn smaak. Ik ga steeds vaker op deze manier te werk en eigenlijk stelt mijn hoofd me nooit te leur. Ik kan de smaken ook in mijn hoofd goed combineren en proeven. Heerlijk om dat te blijven trainen.

Ik probeer zo veel mogelijk zuivere producten te gebruiken in mijn eten. Dat wil zeggen, zo min mogelijk voorbewerkt. Zonder te veel zakjes en pakjes zeg maar. 
Er is alleen één uitzondering en ik weet dat sommige er echt niks van moeten hebben. Maar dat is maggi. 
"Zonder maggi blokjes zou er geen Surinaamse keuken zijn" stond er eens in een dik kookboek over de geschiedenis van de Surinaamse keuken. En ik vrees dat ik dat goed heb onthouden. Ik gebruik het niet te veel, maar het is wel mijn smaakmaker voor heel veel sausjes en gerechten. 

Voor dit gerecht heb ik dus het beste van vele recepten bij elkaar gestopt. De boontjes heb ik er doorheen gedaan omdat ik er nog iets meer groenten in wilde stoppen. Kousenband zou ook heel goed kunnen. Maar dat had mijn lokale super niet. Ook het vlees, bij mij speklapjes, is te vervangen voor bijvoorbeeld zoutvlees, rundvlees, kip of wat dacht je van gebakken tempeh als je een keer vegetarisch wilt eten. 

Bruine bonen met rijst

4 personen
Bereidingstijd: 20min + 1 uur sudderen


Ingrediënten:
300 gr vlees naar keuze 
1 ui
3 knoflook  
Surinaamse peper naar smaak bv madame Jeannette
70 gr tomaten puree (klein blikje)
3 tomaten
1 tl piment
1 laurierblad
2 maggi blokjes of zout naar smaak
150 gr sperziebonen
700 gr bruine bonen uit blik
300 gr witte rijst
zonnebloemolie
Verse selderij of maggi plant blaadjes voor de garnering

Snij het vlees in stukjes en bak het flink bruin in een hapjespan. Zet het vuur laag en voeg ui en knoflook toe. Niet te lang bakken want knoflook die te bruin wordt is echt heel vies. Voeg de tomatenpuree toe en laat een paar minuten bakken. Tomatenpuree is heel erg zuur, door het even mee te bakken breekt het zuur af en krijg je die rijke tomatensmaak. 
Voeg nu ok de tomaten in stukjes toe en doe ook meteen maar de piment en laurier. En doe eens gek de maggi blokjes en bruine bonen (even goed uit laten lekken) mogen er ook bij. Roer alles even goed door elkaar en om het af te maken gaat er nog een kop water door. Deksel er op en zo een klein uurtje heel zachtjes laten pruttelen. Zo kunnen de smaken goed vermengen en de saus wat in dikken. Wordt de saus te dik doe er dan wat water bij. 

Kook ondertussen de rijst zo als op de verpakking staat. 

Een frisse komkommersalade is natuurlijk altijd lekker erbij. 

Schil de komkommer in de lengte in repen. 
Meng wat azijn, water, suiker en zout in een kom. Proef en blijf wat spelen met de samenstelling tot je de perfecte balans hebt tussen zoet en zuur. Doe de komkommer er bij en laat in de koelkast intrekken. 

Proef de bonen voeg evt nog wat zout en peper toe. Of als je van pittig houdt, wat madame Jeannette piccalilly. Want bruine bonen en piccalilly is toch een match made in heaven!!

Serveer met pittige eieren en sperziebonen met fa chong.




 











Reacties

Populaire posts van deze blog

Limburgse pruimenvlaai

Tagliatelle met wilde spinazie

Weekmenu #14

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Artisjokken

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Tom Kha Kai - home made

Plaattaart met witlof en brie