Gnocchi met artisjokken in roomsaus

Met gnocchi heb ik een soort haat liefde verhouding. De ene keer als ik het maak is het super lekker, de andere keer veel te plakkerig en heb ik na twee happen genoeg. Ja ik maak de gnocchi dus meestal helemaal zelf. En omdat ik me niet altijd aan recepturen hou gaat het dus wel eens mis. Ik weet het, eigen schuld. Maar ja, zo kook ik nou eenmaal. 
Omdat ik dit recept wilde uitproberen, niet voor de gnocchi maar voor de saus heb ik voor het eerst verse kant&klare gnocchi genomen. En ik was blij verrast. Geen melige kleffe deegbal zo als ik had  verwacht. Ik heb gekozen voor  de verse  uit het koelschap, niet de houdbare bij de pasta. 
Hou je niet zo van gnocchi dan is dit recept ook prima te gebruiken voor pasta. Want alles draait om de saus. 

Artisjokken in roomsaus
4 personen
Bereidingstijd 20-30 min plus 20 in de oven


300 gr gerookte spekjes
2 sjalotten
2 knoflook
200 gr champignons
2 el tarwe bloem
300 gr artisjokken (blik of pot)
150 gr peultjes
250 ml kookroom
zout en peper naar smaak 
(Parmezaanse) kaas 
400 gr verse gnocchi

Bak de spekjes uit, voeg sjalot en knoflook toe en laat zachtjes mee bakken. Snij de champignons, mij mijn kinderen zijn er niet heel erg gek op dus snij ik ze vrij klein, maar zelf zou ik de voorkeur hebben voor slechts halveren. Als alles goed gebakken is voeg je de bloem toe. Goed roeren en even laten garen. Blus af met de room en evt wat water. Laat de saus even staan zodat hij kan indikken. Laat de artisjokken uitlekken en voeg bij de saus. Maak de saus op smaak. Ik heb nogal een slechte gewoonte en dat zijn maggi blokjes. Ik maak echt alles met die gouden blokjes op smaak. Niet het beste qua ingrediënten, maar ja. Zout en peper of wat kruidenbouillon werkt net zo goed. 

Kook de gnocchi zoals op de verpakking staat, voeg in de laatste minuut de peultjes aan het water toe. Giet alles af en doe het in een oven schaal. Giet de saus er overheen en strooi er wat kaas op. Zet voor 20 minuten in een oven van 180C. 
Ik had nog een oud stokbrood en maakte er wat knoflook broodjes bij.
Meng 1 knoflook met olijfolie, peper en zout en smeer daar de broodjes aan twee kanten mee in. Leg op een bakpapiertje en zet 10 min bij de gnocchi in de oven. 

Zoals je niet draait alles om de saus. 
Het was voor het eerst dat we dit thuis aten en ik had gedacht dat ze over de artisjokken zouden gaan zeuren. Maar eigenlijk viel de saus bij iedereen in de smaak. Alleen die gnocchi..... Dus de saus mag blijven en de volgende keer doe ik er wel gewoon pasta bij. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Limburgse pruimenvlaai

Tagliatelle met wilde spinazie

Weekmenu #14

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Artisjokken

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Tom Kha Kai - home made

Plaattaart met witlof en brie