Bananenbrood, twee varianten regulier en glutenvrij

Ik moet iets opbiechten, ik verdenk mijn man er van dat hij met opzet te veel bananen koopt. Soms wel 2 kg per week. Terwijl ik niemand bij ons thuis zomaar in een banaan zie happen. Ze gaan in de smoothie, dat wel. Maar dan krijg ik die trossen nog niet op. En als er dan een stuk of 8 bananen wat bruin liggen te worden zegt hij, 's ochtends voor dat hij naar zijn werk gaat "die bananen moeten op, anders gaan ze rotten! Bak anders even bananenbrood" Gewoon een beetje nukkig piept hij er zomaar dat verzoek tussendoor. Of hij vraagt iets minder omslachtig of ik een extra grote wil bakken want de collega's op school vinden het zo lekker......jaja. En ondertussen bak ik dus een paar keer per maand een bananenbrood. Maar ach, als je de ingrediënten ziet dan zie je ook dat er eigenlijk niks slechts inzit. Dus eigenlijk zijn we weer heel goed bezig. 

Zo ook vandaag. Ik kreeg weer zo'n totaal niet omslachtige hint en ik had die tros zacht wordende bananen ook heus wel gezien, dus aan de bak. Het dubbele recept, want de collega's willen ook wel wat op de vrijdagmiddaglunch (VrijMiLu) docenten willen op vrijdag vooral snel het weekend in.... 
Het dubbele recept dus.... alles in de kom, hmmm wel wat dun vandaag....ja ik had toch alles goed afgewogen... nou zal wel goed zijn, hup in de oven. Tot ik de foto van de ingrediënten post en bedenk dat ik 120gr bloem in bakje had laten zitten voor de foto. Het beslag was dus inderdaad te dun. 
Het brood is gelukt hoor, alleen is de structuur nu meer iets van een egg muffin, een reuze omelet met bananen. De smaak is top maar de foto was niet mooi, dus de eind foto is niet van mezelf. Maar komt wel het dichts bij mijn bananenbrood.

Ik maak bijna altijd een glutenvrij brood. Niet omdat het thuis moet maar ik vind de smaak van het amandelmeel erg goed bij de banaan passen. Ik koop mijn amandelmeel meestal bij de notenshop (puntNL) En neem dan de grove, voor dit recept en de fijne voor bv macarons. 

Er gaat door dit recept geen suiker, anders dan van de banaan en dadels. Persoonlijk vind ik dit ruim voldoende, maar wil je echt een zoete traktatie voeg dan nog een el suiker toe. Een handje rozijnen kan natuurlijk ook. 

Bananenbrood
Bereidingstijd 15 min + 45 min in de oven

4 bananen
5 mejour dadels of flinke hand rozijnen
2 eieren
250 gr amandel meel
 Of 200 gr volkoren meel + 50 gr havermout
100 gr boter
1 tl bakpoeder 
1 tl koekkruiden (of kaneel en kardemom) 
snufje zout 

Ik maal de bananen  fijn in een hakker, maar prakken kan ook. Hak de dadels fijn en doe ze samen met de eieren, boter en banaan in een kom. Zeef het meel, bakpoeder en zout er boven en meng met een pollepel of spatel. Je hoeft niet te kloppen of lang te roeren. Als alles is gemengd is het prima. 
Bekleed een bakblik met papier en bak het brood in 35-45min op 180C gaar. Als de satéprikker er droog uit komt is het brood gaar. Laat goed afkoelen voor dat je gaat snijden. Ik weet het, moeilijk.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Limburgse pruimenvlaai

Tagliatelle met wilde spinazie

Weekmenu #14

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Artisjokken

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Tom Kha Kai - home made

Plaattaart met witlof en brie