Regenboog pannenkoeken

 



Vraag een gemiddeld kind wat ze op woensdag willen eten en PANNENKOEKEN is waarschijnlijk een van de meest gehoorde antwoorden. Die van mij is een uitzondering want die zou sushi zeggen, maar die is soms wat raar (van wie zou ze het hebben?).
Ik lust zelf ook best wel een pannenkoek op zijn tijd maar dan als toetje of ontbijt. Niet als maaltijd. Dat dit heel anders is voor kinderen weet ik maar al te goed. Daarom hier een paar leuke ideeën om dat pannenkoeken festijn toch nog een beetje gezond te laten verlopen.

Wij aten vroeger thuis op zondag vaak "soep met pannenkoeken". Eerst een goed gevulde groentesoep en daarna pannenkoeken als toetje. 

Ik bak geregeld pannenkoekjes waar ik groenten in verwerkt heb. En eigenlijk proef je daar niks van en is het vooral de kleur die verraad dat er nog wat inzit. Maar een beetje ouder verzint daar een goed verhaal bij toch?!

Ik maak graag dikke pannenkoeken omdat die makkelijker zijn te bewaren. Ik voeg een extra ei toe aan het basis beslag en voeg daarna nog wat zelfrijzend bakmeel toe aan elk individueel beslag tot het de de dikte van yoghurt heeft. 


Pannenkoeken

500 ml melk
350 gr (volkoren) bloem
2 eieren
snuf zout

100 gr verse of diepvries spinazie
100 gr gekookte rode biet
100 gr gekookte wortel

Vulling:
gebakken appeltjes met kaneel
bosvruchten mix uit de diepvries
gebakken paprika en wortel reepjes
feta
spek
kaas

Maak het basis pannenkoekenbeslag en verdeel in drie porties.
Pureer de groenten en meng met een van de porties beslag. 
Het kant zijn dat het beslag iets te dun of juist te dik is. Maak daarom even een proef pannenkoek en voeg anders nog wat bloem of melk toe. 

Bak de pannenkoeken met wat boter. 

Ik hou wel van wat vulling bij de pannenkoeken, ook gebakken groenten doet het vaak goed er bij. En dan blijkt gebakken paprika mix met wat zout verbazend lekker te combineren met stroop. 






Reacties

wiet zei…
ik doe de groenten gewoon in kleine stukjes( paprika ui champion tomaat) is ook heerlijk
Klinkt ook heerlijk!
Krijg je dan ook zo'n mooie kleur?

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip