Afghaanse curry met pompoen en zoete aardappel

Volgens mij heb ik de basis van dit recept uit de Allerhande. Maar zo als wel vaker geef ik er mijn eigen draai aan.
Ik ben gek op de frisse kruidige smaak van limoenblad. Ik koop het diepgevroren bij Amazing Orental maar ik denk dat de meeste toko's het wel hebben. 
De curry pasta heb ik zelf toegevoegd omdat ik van wat pittigs hou. Bepaal zelf hoeveel je wilt toevoegen. 


Afghaanse curry met pompoen en zoete aardappel

4 personen
Bereidingstijd: 1,5 uur


2 zoete aardappelen, in blokjes van 2 cm
1/2 fles pompoen, in blokjes van 2 cm
3 wortels, stukjes 1 cm
500 gr verse spinazie
1 flinke ui, in halve ringen
3 knoflook, fijn gesneden
2 cm verse gember, fijn gesneden
1 tl komijnpoeder
rode currypasta naar smaak
2 limoenblad (optioneel als je het kan krijgen)
250 ml kokosmelk
200 gr kikkererwten (blik)
zout naar smaak
olijfolie

optioneel:
een blok panier of halloumi kaas


Verwarm de oven voor op 170C. Rooster de zoete aardappel en pompoen 30 min in de oven. Halverwege even om scheppen. Het mag best een beetje donker kleuren, niet zwart natuurlijk.
Verwarm in een flinke hapjes of braadpan de olie en fruit de ui zachtjes tot deze mooi licht bruin en zacht is. Voeg wortel, kikkererwten, knoflook en gember toe. Laat een paar minuten op laag vuur mee stoven. Voeg komijn, limoenblad en curry pasta toe. Blus af met de kokosmelk en voeg alvast wat zout of bouillonpoeder toe. Laat dit pruttelen tot er een dikke saus ontstaat.
Haal de zoete aardappel en pompoen uit de oven en voeg dit bij de saus. Laat zo nog even goed mengen, zeer laag vuur, het is allemaal al gaar. Voeg helemaal op het laast de spinazie toe. Deze moet nog een beetje knapperig en vers blijven.
Proef en maak op smaak, wat zout? Wat extra pit, voeg dan wat curry pasta toe. Te scherp? Een klein schepje suiker doet wonderen.


Je kan het zo serveren met wat Turks brood. Maar als je het echt af wilt maken kan je er wat gebakken panier of halloumi bij serveren. Wij zijn er gek op.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip