4x diepvries-slowcooker maaltijden


Wat kan pinterest toch leuke ideeën opleveren. Zo kwam ik maanden geleden iemand tegen uit America die slechts 4x per jaar in de keuken stond. Maar toch heeft ze elke dag een gezonde maaltijd met haar gezin. Ik zocht haar blog op en las met verwondering hoe zij met haar gezin rond wisten te komen van echt een zeer mager inkomen. Nee nu geen tirade over de zeer slechte sociale omstandigheden in de VS maar een blog over diepvriesmaaltijden die WEL gezond en zonder toevoegingen zijn. 
Ik ga het niet zo drastisch aanpakken als deze vrouw maar ga je wel laten zien hoe je maaltijden kan voorbereiden en klaar maken voor een drukke dag. Het enige wat je nodig hebt is een diepvriezer en slowcooker. 

Af gelopen weekend kocht ik een grote hoeveelheid runderlappen, ze waren in de aanbieding. Maar wat te doen met 2 kg rundvlees? Het is zondag en we gaan nergens naar toe. Een prima dag om mijn idee uit te voeren. 

Ik heb 4 gerechten bedacht met rundvlees die ingevroren en klaargemaakt in de slowcooker kunnen worden. 


Voor al de gerechten geldt hetzelfde. Snij en voeg alles bij elkaar in een diepvrieszak.

  

Ik gebruik de grote 2,5 liter zaken met dubbele sluiting van de IKEA. Mijn zakjes en recepten zijn genoeg voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen (medium eters). 

Wij eten niet zo heel veel vlees en op deze manier kan je dat ook mooi uitbalanceren. 
Ik voeg een  bouillon ijsblokje toe, die heb ik eerder gemaakt. Maar je kan ook een droog bouillonblokje of zout toevoegen. 

Er zit geen of weinig vocht in de zakjes, het is dus wel noodzakelijk om nog wat water toe te voegen als je het in de slowcooker doet. 



Goulash 

300 gr runderlappen, in blokjes van 2 cm
1 rode paprika, in stukjes
1 groene paprika, in stukjes
1 ui, gesnipperd
1 knoflook, geperst
2 el ayvar
1 el paprika poeder
200 gr aardappel, in blokjes van 4 cm
1 bouillon blokje

Met 200 ml water 6-8 uur in de slowcooker op laag.

Winterse stoofpot

300 gr runderlappen, in blokjes van 2 cm
1 el kokosolie
1 ui, grof gesneden
2 selderij stengels, ringen
1 winterwortel, in plakjes
400 gr aardappels, in grote stukken
1/2 blik tomaten blokjes op sap
1 tl Italiaanse kruiden
2 laurier blaadjes
vers gemalen peper
10 druppels worscestershire saus
1 bouillon blokje
------
150 gr diepvries erwtjes (30 minuten voor serveren toevoegen)

Met 100 ml water 6-8 uur in de slowcooker op laag.

Ropa Vieja

300 gr runderlappen, in blokjes van 2 cm
1/2 blik tomaten blokjes op sap
1 rode paprika, in kleine blokjes
1 gele paprika , in kleine blokjes
1 selderij stengel, in ringen
1 ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst
10 groene olijven
1 el kappertjes
1 tl oregano
1 tl komijn
vers gemalen peper
1 laurier blad
2 el droge sherry

Met 100 ml water 6-8 uur in de slowcooker op laag. Als het vlees gaat is met twee vorken uit elkaar trekken en rustig door roeren.
Serveren met verse koriander, zwarte bonen en rijst


Runder curry met linzen

300 gr runderlappen, in blokjes van 2 cm
50 gr droge linzen
1 flinke aardappel in blokjes
1 ui, gesnipperd
1 winterwortel, in plakken
1 knoflook, geperst
1 cm verse gember, heel fijn gesneden
sap van 1/2 limoen
1 tl kerrie poeder
1 bouillon bokje
 
Met 200 ml water 6-8 uur in de slowcooker op laag.
Serveren met verse koriander, naan brood en een lepel yoghurt. 








Reacties

Sietske zei…
Ruth ik hou van je! Fan-tas-tisch! De tab met de slowcoorker stond al open, ik ga gauw op "bestellen" drukken!
Linnas79 zei…
Voor mij is zoets niet echt nodig omdat ik en tijd zat heb en een hele kleine vriezer, maar het idee is leuk. Persoonlijk zou ik de blikjes tomaat op sap niet mee invriezen maar pas later toevoegen.

Linnas79 zei…
Voor mij is zoets niet echt nodig omdat ik en tijd zat heb en een hele kleine vriezer, maar het idee is leuk. Persoonlijk zou ik de blikjes tomaat op sap niet mee invriezen maar pas later toevoegen.

De slowcooker mag echt niet ontbreken in de keuken. Zeker in de winter. Ik vind dit echt een super makkelijke manier om simpele maar zeker ook voordelige maaltijden op tafel te zetten.
Ben benieuwd naar jou ideeën en recepten.
@Linda,
Ik ben natuurlijk ook gewoon veel thuis. Het is voor mij ook een mooie manier om goed met aanbiedingen te koken.
Nu had ik bv heel veel rundvlees gekocht en ipv het vlees in te vriezen heb ik er meteen maar wat van gemaakt.
Ik heb het ook nog nooit gedaan dus we zullen zien.
Linnas79 zei…
Wat ik zeg, bij mij kan het niet omdat ik maar 3 diepvrieslades heb waar standaard al twee broden in liggen. Maar het is gewoon een heel leuk idee.

Lekkere recepten ook!
Mariette zei…
Bedankt voor je inspiratie, ik heb nu een maand of twee een slowcooker en vandaag heb ik het eens op jouw manier aangepakt om het eten voor te bereiden. Groetjes, Mariette
Anoniem zei…
Hoi Alweer even geleden dat dit geplaatst is maar ik heb net een slowcooker en kom deze blog tegen.
Haal je de zakjes s morgens uit de vriezer en dan gelijk in de slowcooker??? Of haal je ze de avond er van te voren al uit?
Ja ik gooi ze diep gevroren in de slowcooker. 30 minuten extra om te ontdooien.
Ja ik gooi ze diep gevroren in de slowcooker. 30 minuten extra om te ontdooien.
Marjolein zei…
Hallo, leuk idee zeg! Wel een vraagje: begrijp ik het goed dat je het vlees niet eerst aanbakt voordat je het invriest?
Sascha zei…
Hoi, vandaag mijn eerste slowcooker gekocht.
Ik heb even 2 vragen, waar ik het antwoord zelf nog niet op heb kunnen vinden. Hopelijk weet jij het.
- Kunnen alle producten wel bij elkaar in een zak? Is er geen mogelijkheid tot kruisbesmetting of andere vorm van besmetting door diverse bacterien in verschillende producten (Vlees, groenten, vocht?)
- Op welke stand zet je de slowcooker en hoeveel uren in totaal, inclusief ontdooien?

Ik krijg er helemaal zin in en kijk uit naar je reactie!
Gwen zei…
@sacha, zolang je er niet al te lang over doet of in te hoge temperaturen werkt, is kruisbesmetting geen probleem aangezien het in de vriezer gaat. Daar staan alle processen zo goed als stil, gist, schimmels, bacterien, etc.
Wel even uitkijken dat ontdooien op de juiste manier gebeurt, en niet in de zon op tafel.. ;-)

De kooktijden weet ik niet zeker, maar ontdooien zou ik dus zo doen: savonds uit de vriezer in de koelkast, en sochtends in de crockpot. (bij ons meestal 2 uurtjes hoog en dan nog een uurtje of drie laag)
Anoniem zei…
Hi Ruth! Onwijs leuke blog heb je! Ik reageer nu op een oud bericht dus hoop dat je het leest!
Wat voor slowcooker heb jij? Groetjes willemijn
@willemijn
Fijn dat je het blog leuk vind, altijd goed om te horen. Ik ben gek op mijn slowcooker. Ik heb een crockpot, het model dat ik heb is niet meer te krijgen, maar het is een flinke 5,6 liter. Ik had eerst een budget merk maar die was niet fijn. Hij werd bijvoorbeeld te warm waardoor het niet langzaam gaarde maar aanbrandde. Het is een investering maar dan heb je er ook jaren plezier van.

Ruth

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Artisjokken

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Koreaanse gefrituurde kip