Curry ketchup

Bij sommige zelf gemaakte producten krijg ik nog wel eens te horen dat het veel goedkoper Is om het in de supermarkt te kopen. In de meeste gevallen Is dat ook zo en daar ligt nou net het antwoord op deze mededeling.
De prijs ligt zo laag omdat er zo weinig hele producten in zitten maar allemaal halffabrikaten.
Neem nou het volgende recept.
Curry ketchup.
In de fabriek komt er geen tomaat meer aan te pas. Wel tomatensap uit concentraat. En vooral veel suiker, 29 gram op 100 ml. Dat zijn 9 suikerklontjes. Dat vind ik best veel.
En dan gaat het mij niet om de calorieën van de suiker. Maar op de manier dat het lichaam reageert en de (kunstmatige) suikers verwerkt.
Ik gebruik dus ook wel natuurlijke suikers als vervangers. Maar wel een stuk minder.
Bij gebrek aan goede smaakvolle tomaten heb ik er ook tomatenpuree door gedaan.
Maar als je goede tomaten kunt vinden Is dat net zo lekker.
Van dit recept kon ik twee potjes. Die in de koelkast goed houdbaar zijn.

Curry ketchup 


1 ui
2 teentjes knoflook
4 el olijfolie
1 stengel bleekselderij
750 gr verse tomaten
3 el tomatenpuree
10 druppels tabasco of 1\2 spaanse peper
125 ml goede balsamico azijn.
2/3 schijf palmsuiker
2 el kerriepoeder
1 el venkelzaad
2 tl korianderzaad
Zout & peper naar smaak
2 el ahornsiroop, na de bereiding

Fruit de ui, knoflook en selderij in de olijfolie. Laat een beetje kleuren. Voeg palm suiker en kruiden toe. Laat een minuut of twee myoteren ( zachtjes meebakken van kruiden en specerijen om zo de smaak te verbeteren)
Blus af met de azijn en tabasco en voeg tomaten en de eventuele tomatenpuree toe.
Laat het zo 1,5 uur op zacht vuur inkoken. Breng op smaak met peper en zout.
Pureer de Curry met een staafmixer en wrijf de saus door een zeef. Zo krijg je een gladde zachte saus.
Voeg de ahornsiroop naar smaak toe en bewaar de Curry in de koelkast.



Reacties

IJoosen zei…
Ik heb het ook geprobeerd. helaas had ik de pan te snel van het vuur waardoor de curry veel te nat was. maar de smaak was heerlijk!
Gewoon weer terug op het vuur en inkoken.
Anoniem zei…
Ik wilde dit gaan maken maar ik heb geen palmsuiker in huis :( Kan ik ook oerzoet gebruiken, en hoeveel is 3/4 schijf dan omgerekend?
Sorry, late reactie.
Ja je kan elke vorm van zoet gebruiken. Hoeveelheid moet hè gewoon even proeven.

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip