Bara brith ~ Cymraeg

Als kind kwam ik een aantal keer in het mooie Noord-Wales. En een van de leuke dingen die ik me van deze vakanties kan herinneren is dat we dan, na een lange wandeling bij een pub thee gingen dringen. Natuurlijk buiten in de tuin want naar binnen mochten we niet. Het liefst nam ik dan een dik plak Bara Brith bij mijn thee. Iets dat tussen brood en cake in zat en borden vol rozijnen. De smaak ben ik nooit vergeten. 
Hoewel ik ook wel weet dat je gerechten van de vakantie of je jeugd beter niet kan namaken want de smaak haalt toch nooit als toen daar op dat tropisch eiland of bij dat ene leuke restaurantje, toch heb ik een poging gewaagd en ben ik als eerste opzoek gegaan naar het juiste, zo origineel mogelijke recept. Wales bestaat uit Noord en Zuid, zo ook het recept. In het noorden gebruiken ze gist in het zuiden bakpoeder. Het eerste komt al voor in boekjes van 5 eeuwen geleden, het recept uit het zuiden is rond 1800 ontstaan. 
Ik koost voor het zuidelijke recept omdat in mijn herinnering de structuur meer cake-achtig was.
Ik heb geen extra suiker gebruikt omdat de vruchten al zoet genoeg zijn. Wil je wat extra zoet dan kan je wat honing of bruine suiker naar smaak toevoegen (100 gr)

Bara Brith


 450 gr zelfrijzend bakmeel
2 tl koekkruiden
1 ei
1 sinaasappel
300 ml zeer donkere zwarte thee
450 gr gedroogd fruit,

Zet hele sterke zwarte thee.
Schil met een dunschiller de oranje schil van de sinaasappel en hak dit fijn.
Kies je favoriete gedroogde vruchten. Ik mag rozijnen, krenten en abrikozen. Hak deze laatste wel even fijn.
Meng de vruchten met de sinaasappelschil en de thee in een flinke kom en laat het een nacht staan.
Zet de oven op 160C.
Zeef het meel boven de kom en meng, samen met het ei en de koekkruiden tot een stevig beslag.
Vet een cakeblik goed in en doe het beslag er in. Bak nu voor 1,5 uur.
Laat de cake minstens een halve dag afkoelen in het bakblik. De cake krijgt zo de tijd om lekker kleverig te worden.



gael pryd o fwyd mawr
Eetsmakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip