Thuisgekookt

"Buurvrouw wat kookt u nu?"

Met die woorden is eigenlijk het succes volle concept van Thuisafgehaald 1,5 jaar geleden begonnen. Bedenker en oprichter van Thuisafgehaald Marieke zat in de tuin en rook de heerlijke geuren uit de keuken van de buurvrouw Genelva. Een brutale vraag of ze ook niet een bordje voor haar kon koken en een idee was geboren. Eten delen, is dat niet het toppunt van sociale buren liefde. Je kookt te veel, niet weg gooien maar uit delen. Goed voor de sociale contacten in de buurt en het is nog duurzaam ook, want er wordt veel minder eten weggegooid.
In de zomer van 2012 hoorde ik voor het eerst van dit idee en al snel  heb ik me aangemeld op de website. Want koken en sociaal, dat ligt mij wel. Maar ja, in mijn kleine dorp was er weinig vraag naar. 
'Wat de boer niet kent dat eet hij niet' hangt hier zeker in elke keuken. In de herfst ben ik zelf maar naar de media gestapt om er wat aandacht aan te geven. Een radio gesprekje, kranten artikel met foto en heel veel facebooken en ja wel, oktober 2012 verkocht ik mijn eerste maaltijd. Daarna zouden er nog vele volgen. Nu word ik in de supermarkt aangesproken met de vraag wat ik ga maken. En ook bestellingen komen niet altijd via de site meer maar ook via andere kanalen bij mij binnen.
Toen ik hoorde dat er een kookboek zou komen van thuiskoks was ik meteen erg enthousiast en stuurde een recept in.
En zaterdag was het dan zo ver.
De lancering van het eerste, en hopelijk volgen er nog velen, kookboek met 50 thuiskoks en hun favoriete gerecht.
Het is een prachtig boek geworden. Als kookboek lezer ben ik best snel ontevreden over de manier van schrijven of de latout van een kookboek. Glimmend, glossy papier ziet er bijvoorbeeld best mooi uit maar is een ramp in de keuken. Je ziet er door het weerkaatsen van licht niks op.
Nee over dit boek is goed nagedacht. Duidelijke product omschrijving en goede uitleg over de bereiding. Leuk dat er bij elk recept een persoonlijk verhaal zit. Komende weken zal ik steeds een recept uit proberen om te kijken of het ook goed te maken is. Het eerste aan de beurt is het zoervleisj van thuiskok Andrea (blz 16-17)



Marieke bedankt voor de vele mooie ontmoetingen die ik heb gehad dankzij Thuisafgehaald.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Artisjokken

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Koreaanse gefrituurde kip