Weekmenu 8

Het is voor ons vakantie deze week. Niet dat de kinderen naar school gaan maar even geen verplichte online lessen en gewoon weer heel de dag leuke dingen doen op de schermpjes.
Er is ook iets meer ruimte om weer eens iets extra's te koken.
Sinds deze week doe ik mee met de uitdaging om 40 dagen geen vlees te eten. Ik heb de rest van het gezin niet mee gekregen, dus moet soms dubbel koken. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan na een paar weken.
Voor deze gelegenheid zal ik ook komende weken een geheel vega weekmenu maken NAAST het gewone weekmenu. Soms met overeenkomsten maar ook andere gerechten. Voor mij is het ook een beetje zoeken naar wat goed werkt.


Maandag

Mac&Cheese met pompoen

Macaroni met alleen maar kaas, de droom van menig kind. We vertellen maar even niet dat deze romige oranje saus ook nog een heleboel groenten bevalt waar de ouders dan weer blij van worden.
Zie HIER voor het recept.


Dinsdag

Dawood Basha

Een aantal van jullie weten hoe gek ik ben op de Libanese keuken. De oorsprong ligt bij de eerste vakantie in Egypte. We vonden op een zwerftocht door het dorp een klein Libanees restaurantje met simpele maar ook zo lekkere gerechten.
De Libanese keuken is veelzijdig. Invloeden komen uit de rijke Ottomaanse keuken en het oude Perzië.
Van dit gerecht gaat het verhaal, dat een hoge politicus en legeraanvoerder van het Ottomaanse rijk of basha, met de naam Dawood dit gerecht zo lekker vond dat hij er elke dag om vroeg. Het werd zo populair dat het zijn naam heeft gekregen; Dawood Basha

Ik maak het als onderdeel van een groot Arabisch buffet of zoals vandaag gewoon zelfstandig.
Zie HIER voor het recept.
 


Woensdag

Ragout pasteitjes met sperziebonen

Ragout zelf maken klinkt voor sommige als een ingewikkeld klusje, met een roux enzo. Maar het is echt niet moeilijk. En als je het eenmaal kan is het maken van een gebonden soep of saus ook een eitje.

50 gr boter
50 gr bloem
500 ml melk
500 ml water
2 knoflook, gesnipperd
2 ui, gesnipperd
250 gr champignons, in niet te kleine stukken
400 gr gegaarde kip
1 kipbouillon blokje
handje verse peterselie
zout&peper naar smaak
4 pastei bakjes


Smelt de boter in een pan met dikke bodem. Laat de knoflook mee smoren maar niet kleuren. Doe de bloem er bij en roer tot een bal. Laat op laag vuur een paar minuten garen. Dit is de Roux die de saus straks gaat binden tot een dikke romige ragout.
Voeg nu de helft van het water toe. en roer met een garde tot er geen klontjes meer zijn. Blijf goed om roeren tot de saus indikt. Voeg nu de melk toe en het bouillonblokje. Blijf zo nu en dan roeren om aanbranden te voorkomen. Laat langzaam in dikken.
Snij ui en champignons en bak deze in wat boter licht bruin. Voeg kip toe en laat even mee bakken. Nu kan de vulling bij de saus. Laat de ragout minstens een uur staan op zeer laag vuur en roer geregeld. Zo kunnen de smaken goed intrekken. Wordt de ragout te dik voeg dan nog wat water toe.
Proef! Wat meer zout of peper nodig? Doe als laatste de peterselie er door.
Kook de sperziebonen.
Verwarm de pastei bakjes in de oven zoals aan gegeven op de verpakking.

Donderdag

Afghaanse curry

Volgens mij heb ik de basis van dit recept uit de Allerhande. Maar zo als wel vaker geef ik er mijn eigen draai aan.
Ik ben gek op de frisse kruidige smaak van limoenblad. Ik koop het diepgevroren bij Amazing Orental maar ik denk dat de meeste toko's het wel hebben.
De curry pasta heb ik zelf toegevoegd omdat ik van wat pittigs hou. Bepaal zelf hoeveel je wilt toevoegen.
Zie HIER voor het recept.

Vrijdag

Zuurvlees met friet


Op vrijdag is het friet-dag!!! Het liefst de vers gemaakte van mijn vader. Het schiet er bij ons wel eens bij in. Maar als het even kan maak ik ze ook zelf. Het geheim is het voorbakken. Doe dat ruim van te voren zodat de friet af kan koelen voordat je ze af bakt.
Zuurvlees of Zoervleisj op z'n Limburgs is een gerecht dat even wat tijd kost aan voorbereiding, maar dat is het dubbel en dwars waard.
Zie HIER voor het recept.

Verse friet
2 kg vast kokende aardappelen
frituurvet


schil en snij de aardappelen.
Dep de friet met een theedoek droog.
Verhit het vet tot 160C.
Bak de friet in kleine porties voor 5-7 min
Laat ze goed uitlekken en afkoelen.
Afbakken gebeurt op een temperatuur van 180C, maar heel kort, een minuut of 2-3.
Laat de frieten goed uitlekken en serveer direct
Foto: Remia

.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip