Pastasaus met inhoud

Doe een oproep op Twitter naar de ultieme pasta saus zonder pakjes en je krijgt, in mijn geval aardig wat suggesties. Ik zocht vooral een saus waar ook iets meer in zit dan tomaten. Met andere woorden, ik zocht een gezonde, verantwoorde pastasaus met inhoud.
En zocht en vond! Met de tip van de schrijfster zelf  Ageeth
Als een goede kok betaamd heb ik er wel weer iets van mezelf aan toegevoegd.

Pastasaus

4 p

1 ui, gesnipperd
3 teentjes knoflook, gesnipperd
1 stengel bleekselderij, in plakjes
2 wortels, in plakjes
1 paprika, in blokjes
3 el tomatenpuree
2 el Ajvar, paprika en aubergine puree te koop bij turkse winkels.
2 blikken of potten gepelde tomaten
1 glas rode wijn.
2 tl oregano
2 tl tijm
3 blaadjes laurier
1/2 el zeezout
verse zwarte peper
2 tl appelstroop/ dadel siroop evt suiker
olijfolie'

Neem een pan met dikke bodem. Heb je die niet? Kook er een. Het is echt een goede investering. Ik gebruik hem voor al de gerechten die lang moet sudderen.
Verwarm de olijfolie en fruit de ui en knoflook tot ze glazig zijn. Voeg de groenten door en bak 5 min. Maak in het midden van de pan ruimte en schep de tomatenpuree er in. Laat de puree even bakken, zo gaat de zuur er wat van af. Doe ook de ajvar er bij en roer even goed om. Bak een paar minuten en voeg dan de tomaten en wij er bij. Breng aan de kook en voeg de kruiden toe.
Laat zo een aantal uur op zeer laag vuur staan. Laat maar lekker inkoken en garen.
Voeg pas na een paar uur het zout toe, proef eerst!! Misschien is het helemaal niet nodig. Zowel voeg niet meer dan nodig zout toe. Is de saus erg zuur? Dan kan een klein beetje stroop of siroop dat weg nemen. Ik gebruik liever geen suiker.
Proef de saus en kijk of er nog wat nodig is. Serveer zo als je het altijd doet.

Ik heb geen vlees toe gevoegd, als je dat wel wilt doe je het na de ui en knoflook er bij.



Reacties

Linnas79 zei…
Wat doet de bleekslederij voor de smaak? Persoonlijk vind ik dat nl. niet lekker, dus ik zou het eruit laten als dat kan.

Als je kids van pastasaus 'zonder stukkies' houden, kun je de staafmixer hierop loslaten?
Ik proef eigenlijk niks van de bleekselderij. Dus probeer gewoon zonder. En inderdaad, voor een stukjes loze saus de staafmixer er door. Wel pas daarna het gebakken vlees er door doen.

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip