Appel kaneel cake

Soms komen twee dingen op een suffe zondag middag zo mooi samen dat je er toch weer heel blij van wordt.
Een hele goede vriendin krijgt elke week ondersteuning van de voedselbank. Elke week een krat vol met groenten, fruit en houdbare producten. Elke keer weer een klein beetje 'kerst-pakket gevoel'. Helaas is dit pakket geen luxe.
Vorige week zat er een mysterieus blikje in. Zonder etiket. Schudden leverde ook geen uitsluitsel over de inhoud. Ik kreeg het blik je mee naar huis 'jij houd wel van een uitdaging' want eenmaal open moet je er toch wat mee. Het blikje stond nog even te wachten in de kast want tsjaaaa, wat als het nou iets is wat ik echt niet kon gebruiken.  Weg gooien kan ik eigenlijk niet

Maar vandaag was echt zo'n zondag dat ik niet veel anders zou doen dan wat koken. Het blikje ging dus open.
En wat een verrassing, er zat kersen vlaaivulling in! Dat was nou echt niet in mijn hoofd op gekomen.
Eigenlijk kwam het best goed uit, want Dochter wilde graag een cake bakken.
Samen hebben we dus een appel-kaneel cake gemaakt en met een lepel kersen is het een prima zondagmiddag-thee-tijd-lekkers geworden.

Jullie zullen zelden een etiket loos blikje in handen krijgen, maar de cake is altijd te maken.

Appel kaneel cake

200 bloem
200 zachte boter
200 suiker
4 eieren
3 el kaneel
2 appels

Verwarm de oven voor op 180C.
Mix de bloem, boter, suiker, eieren en kaneel 4 minuten op hoge stand door elkaar. Daarna nog 4 minuten op de lage stand.
Schil en rasp de appels. Spatel de appel door het beslag.
Schep het beslag in een ingevette en bebloemd cakeblik. Zet onder in de oven en bak in 60 minuten gaar. Oven niet openen. Na 60 minuten met een sateprikker controleren of de cake gaar is. Anders nog 10 minuten.
Kieper de cake op een rekje en laat helemaal afkoelen. 

In mijn geval aten we het met een lepeltje kersen. 
Mijn cake is wat donkerder en natter omdat ik hem gezoet heb met appelstroop en dadelsiroop. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip