Speltbrood

Ik geloof dat ik aangestoken ben door het broodbak virus dat rond gaat in mijn social media kringen. Een paar weken geleden bakte ik mijn eerste perfecte brood en sinds dien alleen nog maar 'eigen' brood gegeten. Het ene brood was echt beter en lekkerder dan de andere maar er is er niet een mislukt.  Ik heb ook veel gelezen over goed brood bakken en zo leer ik elke keer weer wat bij. En er staat zelf een ware broodbak-cursus op de agenda. Om de fijne kneepjes van het vak te leren van de beste.
Ik kneed al het brood met de hand. Maar er zijn ook super mooie keukenmachines die dat werk voor je kunnen overnemen. Denk niet dat die er bij mij in komen, ik heb gewoon niet genoeg plek voor weer een apparaat. En eigenlijk vind ik het ook wel prettig, dat kneden met de hand.

Vandaag wilde ik een 100% spelt brood maken. Waarom spelt? De laatste tijd heb ik veel gelezen over het verschil tussen tarwe en spelt en begreep ook meteen waar mijn 'vermoeide' gevoel na de lunch vandaan kwam. Ja een after diner dipje is normaal, maar echt een mega dip? Tarwe laat het bloedsuiker enorm schommelen en dat maakt mij vermoeid. Spelt doet dan veel minder. Lees HIER meer over spelt.

Spelt is echt iets anders dus vergt het bakken van een brood ook wat extra aandacht. Het deeg is, door de minder gluten, en heel zacht en soepel en voelt heel anders aan dan tarwedeeg.
Ik heb vandaag alleen steltbloem gebruikt omdat de molenaar nog geen speltmeel had gemalen vorige week. Maar anders zou ik een combinatie van bloem en meel voorstellen, net iets meer body.

Speltbrood

2 stuks

5 gr droge gist
190 gr lauw water
1 el dadelsiroop ( of suiker of ander zoetstof)
370 gr lauwe melk
850 gr speltbloem (of een mix van volkoren meel en bloem)
1 el zachte boter
1 el zout

1 kopje zaden (ik heb er zonnenbloempitten, chiazaad, sesamzaad en lijnzaad door gedaan)

1/2 kopje rozijnen
1/2 kop gemengde noten
1 el kaneel
2 el dadelsiroop

2 broodblikken

Meng het water, gist en 1 el dadelsiroop, laat het 15 min staan tot er belletjes komen.
Voeg de melk en zachte toe en beetje bij beetje de bloem. Roer met een stevige pollepel. Blijf roeren tot er een stevig maar heel soepel deeg ontstaat. Doe het zout en bij en kneed goed door met je handen. Het deeg is plakkerig maar laat los van de kom. Is het te nat, doe er wat bloem bij. Vindt je het te droog, hard en taai, doe er wat water of melk bij. 
Vet een kom in met wat olie en doe het deeg er in, keer het deeg een keer om zodat hij helemaal vettig is. Zo plakt hij niet aan de kom vast. Dek af met een natte theedoek of plasticfolie. Laat zo 1 uur rijzen. 
Doe de zaden in een bakje en voeg 3 el water toe.

Vet je werkplek licht in en stort het deeg op je werkbank. Verdeel in twee gedeelte.
Voeg bij de het ene brood de zaden toe en kneed licht door. Niet te hard want dan verlies je weer al de lucht.
Druk het een beetje plat en vouw de punten naar elkaar.  Draai het deeg om en duw de onderkant naar binnen zodat je een mooi bolletje krijgt. Opbollen noem je dat. Leg het deeg weer in een ingevette kom en laat 30 min rijzen.
Doe bij hetzelfde met de rozijnen en noten.

Stort het deeg weer op de werkbank en druk het plat. Tot de lengte van het bakblik. Rol het deeg nu op en leg het met de naad naar beneden. Dek het weer af en laat rijzen tot het in volume is verdubbeld. Ongeveer 1 uur.

Verwarm de oven voor op 230C. 
Zet de broden laag in de oven en bak voor 10min. Draai de temperatuur dan terug naar 180C en bak nog eens 15 min. Het brood moet hol klinken, dan is het gaar. 
Kieper meteen op een rooster en laat helemaal afkoelen voor je het brood aansnijd. 









Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip