Snickers zonder schuldgevoel

Soms heb ik zo'n zin in lekkers, maar dan wil ik geen hele slechte dingen snaaien.
Met deze redelijk verantwoorde pindakaas snack heb ik lekkers en voel ik me niet schuldig.
Ik gebruikte minder suiker (180gr) omdat ik er nog een laagje karamel onder heb gedaan. Wil je dit niet laat het dan weg. En gebruik de 300 gr suiker. Of gebruik een zoet naar keuze en gebruik naar smaak.



Snickers bar

180 gram boter
300 gram suiker (of vergelijkbaar zoetigheid kokosbloesem, honing)
120 ml melk
1 theelepel vanille extract
120 gram pindakaas
350 gram havermout
200 gram extra pure chocolade
2 eetlepels lijnzaad, chiazaad
Evt stukjes zoute pinda

Blikje gecondenseerde melk 
1 el boter
  
Karamel maken met gecondenseerde melk kan op twee manieren. Door het dichte blikje 2,5 uur zachtjes te koken en af te laten koelen of door de melk te laten koken in een pannetje. Dit gaat veel sneller maar je moet heel goed roeren. Gebruik een pan met dikke bodem. Roer er een el boter door.
Giet de karamel in een vorm, bekleed met bakpapier.
Zet de melk met suiker (of welk zoet je wilt gebruiken)  en pindakaas op het vuur. Laat zachtjes tegen het kookpunt komen. Voeg boter, vanille en lijn en of chiazaad toe.
Giet de pinda melk in een kom en voeg al roerend de havermout toe. Het lijkt heel veel maar goed roeren dan wordt al het vocht opgenomen. Voeg nu naar smaak nog wat gehakte pinda's toe.
Verdeel de havermout over de karamel en druk heel stevig aan. Laat hard worden in de koelkast.
Smelt de chocolade boven een pan met kokend water. Als het mooi zachtjes glanzend is kan het op de koude havermout. Strijk het glad en laat weer hard worden in de koelkast.
Ik heb het in blokjes gesneden en bewaar het in een bakje in de koelkast. Blijft lang goed als het niet vochtig wordt.

Foto's zijn niet van mij. 
Pinterest zonder bronvermelding. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Artisjokken

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Koreaanse gefrituurde kip