American pancakes



Raar maar waar had ik nog nooit het ultieme recept gevonden voor die extra fluffige dikke pannenkoekjes die je altijd in Amerikaanse series ziet. Bij mij zakte ze in pan toch steeds weer in en werden het gewoon onze oud Hollandse drie-in-de-pan. Tot dat ik een paar weken geleden een heel leuk koppel ontmoette uit Utah, toen ik als gids een rondleiding gaf bij de molens van Kinderdijk. Van haar kreeg ik een standaard recept dat zij al heel haar leven maakte en altijd perfect was. Ik heb het omgezet naar Europese maten, met cups koken vind ik nog steeds onhandig. Na twee keer testen waren ze gisteren avond dan echt super mooi. Zeker de pannenkoekjes zonder bessen waren 0,5 cm dik en toch heel luchtig. 
Let wel op het recept is voor een kleine hoeveelheid, wil je meer maken verdubbel dan de hoeveelheden.

American pancakes

6-8 pannenkoekjes
Bereidingstijd: 5 min voor het beslag en 15 min baktijd

200 ml karnemelk
1 ei
2 el zonnebloem olie of gesmolten boter
130 gr tarwe bloem
1 zakje bakpoeder
snufje zout
1 el suiker

Mix de karnemelk, ei en olie. Voeg de droge ingrediënten toe en roer snel door elkaar. Vooral niet te lang, even snel spattelen is voldoen.
Laat het beslag nu even 10 min rusten. Zet ondertussen de pan op het vuur. Laat de pan niet te warm worden want de pannenkoekjes zijn dik en moeten langzaam garen maar niet de donker kleuren.

Ik vind een ijsschep of juslepel het fijnste werken en dan worden de pannenkoekjes ook een mooie maat.
Boter in de pan is niet nodig, dat zit al in het beslag. Schep een lepel beslag in de pan en laat rustig garen meestal een minuut of 2. Als er gaatjes in het beslag komen en de zijkanten droog wordt kan je de pannenkoek voorzichtig omdraaien. Laat weer 2 minuten garen. Als de pannenkoek te donker wordt moet je het vuur lager zetten. 
Stapel ze op in een schaal of pan om warm te houden. 

Wil je bosbessen pannenkoeken maken voeg dan 100 gr bessen toe aan het beslag. 

Serveer met stroop, een klontje boter en evt wat fruit. 

4th of July breakfast




Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Koreaanse gefrituurde kip

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Miso soep

Roti vellen

Prei met appel en salie

Weekmenu #14

Gestoofde wortel met citroen en boter

Surinaamse bami met paksoi

Flammkuchen met spekjes en rode ui