Een net-even-wat-anders brooddeeg

Gisteren zag ik op 24Kitchen een leuk recept van Annabel Langbein. Ze heeft een erg mooi programma, alleen haar losse pols koken en de ingrediënten die ze gebruikt doet de moed vaak in de schoenen zakken. Maar dit recept was niet moeilijk en ik had alles in huis.
Een brooddeeg voor Turks brood of pizza, ging ook prima.

Normaal werk ik niet graag met de maat eenheid cup, maar ik krijg deze niet goed om gerekend. Dus ik hou het hier bij.
Het maakt niet uit wat voor cup (kopje)  je gebruikt, want het gaat om de verhoudingen tussen de verschillende ingrediënten. Als je maar steeds hetzelfde kopje gebruikt.

Nigella is familie van de komijn en komt uit India. De smaak is pittig en kruidig.

Brood met nigellla

1 3/4 cup lauw water
1/2 tl suiker
7 gr gedroogde gist (1 zakje)
5 tl yoghurt (ik nam Turkse yoghurt maar kan elke soort zijn behalve magere yoghurt, dat is te veel water)
1/2 cup olijfolie
2 tl zeezout
5 cup bloem
1 tl nigella zaad

Doe het water met de suiker en gist in een flinke kom. Laat 3 minuten staan tot er schuim ontstaat. Voeg de yoghurt, olijfolie en zeezout toe en roer goed door. Roer met een houten pollepel 4 cup bloem door het mengsel. Roer 3-5 minuten tot dat alles goed gemengd is en er een stevig maar zeer kleverig deeg ontstaat.
Kieper het deeg op het werkblad en voeg nog 1 cup bloem toe en kneed nog een paar minuten. Het blijft kleverig maar is zijden zacht en een genot om te kneden. 
Doe het deeg in de kom terug en laat afgedekt zo'n 2 uur rijzen. 

Ik heb één deel gebruikt om pizza van te maken en van één gedeelte heb ik een brood gemaakt voor morgen. 
Het pizza deeg heb ik dun uitgerold op een plaat en er een tomatensaus, groenten en kaas op gedaan. 35 minuten gebakken op 170C
Voor het brood heb ik het deeg plat gedrukt tot 1 cm dikte. Een flinke scheut olijfolie er op en met de vingertoppen er kuiltjes in drukken. Strooi er nigellazaad over en bak op 190C in 15 minuten goud bruin. 


 
(excuus voor de slechte foto)


Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Artisjokken

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Koreaanse gefrituurde kip