Medina street ontwaakt

Het is nog heel vroeg in de ochtend als ik de deur van het appartement  achter me dicht trek. Het is nog maar net helemaal licht maar het uithangbord bij de apotheek aan de overkant geeft 27C aan. Een heerlijke aangename zomer ochtend in Luxor.
Zo als bijna elke ochtend wandel ik ons doodlopende straatje uit en wordt na gekeken door de oude nonnetjes van de katholieke basisschool/internaat  aan de overkant. Ook zij komen alleen in de ochtend en late avond buiten. Overdag verbergen ze zich achter de dikke muren van de school.
Ik loop de hoek om en kom op de doorgaande straat. Hier is het leven al in volle gang, ik geloof dat het leven in Luxor nooit stil ligt. De eerste die me begroet is de falafel man. 'good morning my Lady, lovely day totday, you like breakfast? Hij staat er elke ochtend, van 5 tot 9 uur ongeveer. Daar na heeft hij waarschijnlijk nog een andere baan. En s avonds is hij om 21 uur weer terug. Hij zal rond de 60 jaar zijn, klein en iets wat krom van bouw en zijn huid is als leer, door de vele jaren in de droge warme buiten lucht. Hij verkoopt falafel met brood. Zijn handkar is levensgevaarlijk. De pan met kokend hete olie staat op een paar losse bakstenen en de houten  wielen kunnen  het gewicht maar net dragen.
Ik loop verder in de ochtend zon, nu kan het nog. Op de terug weg zal ik al in de schaduw van de beschutte  laurierbomen aan de andere kant van de straat moeten lopen. Bij Omar Supermarkt koop ik wat eieren, los in een zakje, zachte kaas en olijven. De 24 flessen water van 2 liter zal een jongen over een uurtje bij het appartement bezorgen.
De winkeliers in de straat zijn al druk bezig om al hun waar uit te stallen, de man met potten en pannen, de limoenverkoper, de oude vrouwtjes met de vissen en de bakker. Mijn volgende doel. Ik steek de straat over en sluit aan in de lange rij bij de bakker. Ik voel me lang, blond en bloot. Ik ben 160cm en gekleed in lange zwarte linnen broek en licht blauw shirt met half lange mouwen. Maar de vrouwtjes voor en achter me zijn minstens 20 cm kleiner en krommer en allemaal gekleed in een diep zwarte ghimaar. Ze dringen ook altijd voor, duwen me weg of negeren me gewoon. Nee echt gewenst voel ik me niet. Het oude omaatje voor me koop 15 platte broden en betaald L.E. 1,25 (€0,90) Ik weet nu al dat ik voor mijn 4 broden het 4 dubbele moet betalen. Dat is iets dat na 10 jaar nooit zal verdwijnen en ook nooit zal wennen. Ik blijf overal het dubbele betalen. In veel gevallen vind ik het niet eens zo erg, ik kan het ook betalen. Maar het voelt als een afwijzing soms zelfs als een belediging. Ik denk dat ik nooit als vol aan gezien zal worden, niet als vrouw en niet als "niet-toerist".
de zon is nu toch al echt warm en ik loop in de schaduw terug naar de falafelman. Hij is blij dat ik er weer ben en probeert een gesprekje te voeren, maar zijn engels is net zo als mij Arabisch, we kennen vooral beleefdheden. Ik krijg een zakje met 10 vers gebakken falafel balletjes en wat verse koriander takjes mee. Hij lacht een tandenlozen lach als ik een kleine buiging maak ten teken van dank. Morgen betaal ik echt!

Thuis terug in Nederland heb ik vele malen falafel gemaakt, alleen al om dat de geur me meteen terug brengt naar deze heerlijke ochtenden in een fantastisch dorp.
Hier is het recept, nu kunnen ook jullie dat kleine stukje zon en Luxor thuis proberen te maken.


Falafel

30 st

175 gr gedroogde kikkererwten (24 uur wellen in water)
1 witte boterham
1 ui
5 t knoflook (of meer)
1 bos koriander
1 bos platte peterselie
2 el koriander poeder
2 el komijn poeder
1 el zout
verse peper
3 el bloem
2 tl bakpoeder

Hak de kikkererwten, het brood  in een keukenmachine, meng met de fijne gehakte ui en knoflook. Hak ook de koriander en peterselie fijn en roer alles goed door elkaar. Maar op smaak met de komijn en koriander poeder, zout en peper. Voeg bloem en bakpoeder toe en laat alles een paar uur rusten.
Rol balletjes van 3 cm en druk ze wat plat. Of gebruik een falafel stamper.
Bak ze in een laagje olie goud bruin. Heerlijk met hummus en een vers pitabroodje.



Reacties

Linnas79 zei…
Wat heb je dit mooi beeldend beschreven, Ruth!
bernice zei…
Heerlijk lijkt het me.
Je schrijft zo mooi ik zat al in luxor hihi

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Artisjokken

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Koreaanse gefrituurde kip