Pompoen pasteitjes


Aan het einde van elk feestmaal op Zweinstein verschijnen er zoete pompoen pasteitjes op tafel.
Ik heb er jaren op zitten wachten, maar sinds de huiselfen allemaal vrij zijn kan ik blijven wachten. Dus vandaag maar zelf de keuken in gegaan.
Via Amerikaanse websides kreeg ik een aantal recepten. Samen met mijn eigen smaak zijn er echt lekkere kleine pasteitjes onstaan.
De hoeveelheid suiker moest ik wat aangepassen aan onze maatstaven.
Ik heb zelf pompoen puree gemaakt. Kook de blokjes pompoen 7 minuten in een beetje water. Afgieten en pureren met een staafmixer.

Pompoen pasteitjes 

500 gr pompoen puree
2 eieren
1 el bruine suiker 1/2 tl zout
1 tl kaneel
1/2 gember poeder
1/2 kruidnagel
1/2 nootmuskaat
1/2 piment
1 blikje geconcentreerde melk

~deeg~
250 gr bloem
110 gr koude boter
Snufje zout
3 el azijn
70 ml koud water

Meng alles voor de pompoen vulling door elkaar en doe het in een ovenschaal.  Zet het voor 45 minuten in de oven op 170 C. Het is gaar als het een stevige enigszins vaste vulling Is geworden. Als je er een mes in steekt moet hij er schoon uit komen.
Laat afkoelen.
Meng bloem, zout en blokjes koude boter in een schaal en verkruimel het tussen je vingertoppen. Wrijf de boter fijn met de bloem zodat er een broodkruim ontstaat.
Voeg azijn en beetje bij beetje het water toe. Kneed snel tot een stevig deeg.
Laat minstens een uur rusten in de koelkast.
Rol het deeg uit tot 2mm dikte. Steek rondjes uit, ik nam een 10 cm ring. Groter kan natuurlijk ook.
Borstel wat melk aan de binnenkant van het rondje deeg. Leg een theelepel vulling in het midden en vouw voorzichtig dicht. Druk de ander goed aan en druk er met een vork strepen in. Snij er een luchtgaten in, ik koos voor drie streepjes. En smeer er melk op.
Afbakken in 15 minuten op 200 C. Tot ze mooi bruin zijn.
De vulling is in een goed gesloten per in de koelkast nog een week houdbaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip