Mac & Cheese waar echt iedereen blij van wordt

Macaroni met alleen kaas, de droom van veel kinderen maar een diepe zucht voor ouders, want waar zijn de gezonde groentes.
Ik ben er ook zo een hoor, die het prima vind om voor de kinderen te koken maar met 2 ' slechte' dagen in de week echt de lijn trekt.
In de Allerhande van vorige maand stond een recept voor een gezonde mac & cheese met broccoli. Deze viel redelijk in de smaak. Zelf miste ik dat warme gevoel van comfort food. Dus terug de keuken in en bedacht een iets andere variant met bloemkool. Voordeel van de bloemkool is dat hij wit is en dus niet eens wordt opgemerkt door de mini groenten speurders aan tafel.

Mac & Cheese

Voor 2 kinderen en 2 volwassenen

1 ui
100 gr champignons1 maggi blokje
1/2 bloemkool of 200 gr bloemkool rijst
250 gr volkoren elleboogjes macaroni
150 ml melk
150 ml water
1 kuipje boursin of andere kruiden roomkaas
100 gr geraspte kaas of wat je nog aan restjes hebt liggen
5 plakjes hamburger cheddar
4 plakjes ham
peper uit de molen naar smaak
klont boter

Ik vind het fijn om dit in een flinke hapjespan te maken met een dikke bodem. Dan heb je het minste kans op aanbranden.
Snipper de ui en laat het zachtjes bakken in de boter. Snij ondertussen de champignons. Als je denkt dat de groentepikkers ze gaan terug vinden, hak ze dan fijn in een keukenmachine. Het maakt niet uit hoe ze er in gaan ALS ze er maar in gaan. Bak deze mee met de ui.
Dan ons hoofd ingredient dat we onzichtbaar gaan maken. De bloemkool. Ik had een hele bloemkool en die heb ik heel fijn gehakt in een keukenmachine. Als je die niet hebt kan je ook een zak bloemkoolrijst kopen, bv bij de Albert Heijn. Bak de bloemkool even mee en voeg het maggi blokje toe.
Ik weet het, niet heel erg home made enzo, maar ik hou nou eenmaal van die smaak. Ooit gebakken champignons met maggi op toast op?? Doen! Echt heerlijk.

Terug naar de pan, voeg nu de macaroni, melk en water toe en doe een deksel op de pan. Zet het vuur heel laag. Kom wel vaak even kijken en roeren want het kan aan bakken. Als de macaroni lekker zacht is voeg je de kaas toe. Ik heb allerlei restjes gebruikt die ik nog in de koelkast had liggen. Ik zou wel alleen naturel kaas doen en geen komijn of andere smaakjes kaas. Ik had ook nog wat ham liggen die op moest, die is er ook door gegaan. Maar voor de smaak is het echt niet nodig.
 Als alles gesmolten is tot een draderige massa is het klaar. Proef even of je nog iets mist, peper of zout.

Ik liet de mac & cheese gisteren erg lang staan, de uitdaging met sportende kinderen. En toen werd het erg stevig. Dat is makkelijk op te lossen door weer wat melk of water toe te voegen.
Er bleef gelukkig wat over, de Man houdt niet van kaas... Dus ik weet nu al wat mijn lunch is, helemaal niet erg.

De foto is erg slecht. Maar er werd te snel aangevallen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Limburgse pruimenvlaai

Weekmenu #14

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Artisjokken

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Tom Kha Kai - home made

Plaattaart met witlof en brie