Saoto soep


Saoto of soto ajam soep, het ligt er een beetje waar je vandaan komt hoe je het noemt. Het van oorsprong Javaanse gerecht is ook in Suriname heel populair en zo ook overkomen waaien naar Nederland. 
Ik eet het al jaren, als een soort ultiem comfort food haalde ik het bij de Surinaamse snackbar. Maar ja, ik woon nu op een mini dorp en de eerste toko is 20km verder op. Dus sinds kort ben ik het zelf gaan maken. En net als met zo veel dingen; het is helemaal niet moeilijk als je het eenmaal geprobeerd hebt!
Gisteren fietste ik naar Rotterdam, sloeg weer flink in bij de toko en vandaag staat er al uren een heerlijke ruikende bouillon te trekken. 
Google en je zult zien dat er honderden varianten zijn op dit recept, die van mij is een mengeling van de Indonesische en Surinaamse recepten die ik las. Aangepast naar onze smaak. Groot verschil is dat ik een soort boemboe maak van de verse ingrediënten die zijn meegetrokken in de bouillon. Door ze te pureren en daarna te bakken krijgt de soep net een extra kik. Ik hou er van maar je kan deze soep natuurlijk helemaal op je eigen smaak aanpassen, dat is juist zo leuk aan koken.

Saoto soep

4 personen

Voor de bouillon:
200 gr kippen dijen of 1 soepkip 
2,5 cm laos
verse laos
1 cm gember
2 cm ketjoer
1 cm kurkuma
3 teentjes knoflook
2 uien zonder schil
2 salam blad
1 sereh stengel of 1 tl verse puree uit een potje
1 tl vissaus of trassi
3 liter water
--------------------------------------------------
bouillon blokjes (maggi of kip) naar smaak
1 el gebakken sambal

Voor de soep:
4 eieren
200 gr taugé
geplukte kippenvlees
gebakken uitjes
aardappel frietjes of saoto mix 
Spaanse peper in ringetjes
selderij blad
(zonnebloem)olie

Materiaal:
grote pan
zeef
keuken machine
koekenpan


Neem een flinke pan en voeg alles tot de stippellijn toe. Laat de bouillon op zeer laag vuur minstens 5 uur trekken. Langer mag altijd, let dan wel op dat er niet te veel vocht verdampt, voeg desnoods wat water toe. 
Zeef de bouillon. Wat nu in je zeef zit noemen we het bouquet garnier, de basis van de soep. Gooi dit niet weg, we gaan er nog wat mee doen.
Haal de kip, sereh en salam blad uit het bouquet garnier. De sereh en salam blad hebben we niet meer nodig, die kunnen weg. De kip snij je in kleine stukjes of pluk je in reepjes. Zet even apart.
De rest laat je goed uitlekken en daarna hak je het fijn in een keuken machine. Dit is de boemboe, de smaak explosie voor de soep.
Verwarm wat olie in een koekenpan, voeg de sambal toe en bak de boemboe zachtjes. 
Verwarm de bouillon weer en maak op smaak met de boemboe en de bouillonblokjes. Dit is naar ieders smaak, ik gebruik een combinatie van kippenbouillon en old school maggi blokjes. 
 De bouillon kan je rustig van te voren maken en zelfs invriezen. Maak de soep helemaal af als het etenstijd is.
Kook en pel de eieren. Bak de geplukte kip in de koekenpan bruin en knapperig. Zet de eieren, taugé, selderij, gebakken uitje, aardappel frietjes of saoto mix, Spaanse peper ringetjes en kip in bakjes op tafel. 
Verwarm de bouillon heel goed en zet zo warm mogelijk op tafel. Gebruik een warmhoudplaatje als je langer aan tafel zit. Koude bouillon is niet lekker. 
Vul je eigen bakje met het lekkers uit de bakjes en schenk er hete bouillon over. 

NJANG SWIETIE! Bismillah! Eet smakelijk!


Tip:
Voor mijn flinke eters die wat extra wilde in de soep voegde ik 2 pakjes indo mie toe. Ook zijn er recepten waar er witte rijst bij geserveerd wordt. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Limburgse pruimenvlaai

Weekmenu #14

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Artisjokken

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Tom Kha Kai - home made

Plaattaart met witlof en brie