Sambal Badjak


Ik hou enorm van pittig eten. Als ik moe of duf ben neem ik graag iets met veel pit om wakker te worden. Ik hou sowieso meer van hartig dan van zoet eten, van zoetigheid heb ik het gevoel dat ik nog meer in slaap gewiegd word. 
Het is dus niet zo raar dat er diverse soorten sambal en hete saus bij mij in de kast staan. Mijn all time favorite is de madame Jeanette piccalilly van lekker bekkie.  Onmisbaar op een broodje kaas. 

Toch raar dat ik in al die jaren nog nooit zelf met pepers aan de slag ben gegaan. Dus na het nodige speurwerk naar het beste recept (vaak betekend dat, dat ik er tientallen opzoek en daar de gulden middenweg van kies) ben ik aan de slag gegaan. 
Het resultaat zijn drie super lekkere en totaal verschilde sambals. 
Een lang gebakken sambal badjak met tomaat, zacht en kruidig. 
Een korter gebakken sambal zonder tomaat en met een combinatie van pepers die heet is maar ook kruidig.
En een geweldige gele sambal gemaakt van Madame Jeanettes. Met de karakteristieke geur en smaak van de pepers. Naast zeer heet heeft deze sambal ook nog een goede nasmaak. 
Ik geef hier het recept van de standaard gebakken sambal badjak. Als je eenmaal de smaak van het maken te pakken hebt kan je met dit recept eindeloos variëren in smaak en sterkte. De andere recepten komen los en kan je via de linkjes vinden. 

Ik gebruik voor dit recept milde spaanse pepers. Wil je wat meer pit combineer het dan met rawit, habanero of madame jeanette. 
Verder heb je een paar galzen potjes nodig met een metalen deksel, die je goed schoon hebt gemaakt van te voren en een keukenmachine die kan hakken.

Sambal Badjak


Bereidingstijd: 1,5 - 4,5 uur afhankelijk van de hoeveelheid.
Omdat deze sambal goed te bewaren is kan je ook een veelvoud van het recept maken.

200 gr rode pepers
100 gr tomaten
100 gr uien
5 teentjes knoflook
2 cm laos
2 cm gember
2 el suiker
1 tl trassi
zout naar smaak
flinke scheut zonnebloemolie

Trek dunne handschoentjes aan bij het maken van de sambal, zet een raam open en afzuigkap op standje hoog.
Snij de steeltjes van de pepers en hak je fijn in de keukenmachine. Maal het niet tot moes, je wilt wel nog stukjes zien.
Doe hetzelfde met de tomaten, ui, knoflook, laos en gember.
Zet een flinke pan op medium vuur en doe alles er in. Nu mogen ook de olie, trassi en suiker er in. Wacht nog even met het zout. Het gaat helemaal inkoken en dan is de kans groot dat het te zout wordt.
En nu is het grote wachten en roeren begonnen. In het begin kan je makkelijk wat anders gaan doen in huis. Er zit heel veel vocht in de tomaten en dat moet eerst verdampen voordat het gaat bakken. Maar let wel op en roer zo nu en dan.
Als je ziet dat het van kleur gaat veranderen moet je er meer bij blijven. Nu gaat het bakken. Roer nu vaker en zet het vuur laag. Hoe zachter het bakt hoe fijner de smaak. Voeg het zout toe. Nu is het een kwestie van proeven, is de smaak zo als jij hem graag wilt hebben. Wil je nog wat zoeter, voeg wat suiker toe, wil je de smaak nog wat intenser laat de sambal dan nog verder inkoken. Maar let goed op. Aanbranden gaat nu snel en is echt heel naar voor de smaak.
Als de sambal helemaal naar je wens is het tijd om het in de potjes toe doen. Doe dit zo heet mogelijk, sluit de deksel meteen en laat afkoelen. De deksel zal na een poosje *ploppen* een teken dat het vacuüm is getrokken en je het potje nu rustig 6 maanden in de kast kunt bewaren.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Koreaanse gefrituurde kip

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Miso soep

Roti vellen

Prei met appel en salie

Weekmenu #14

Gestoofde wortel met citroen en boter

Surinaamse bami met paksoi

Flammkuchen met spekjes en rode ui