Sambal van Madame Jeanette



Terwijl ik met tranen in mijn ogen de pepers aan het fijn malen ben vraag ik mij ineens af wie was die Madame Jeanette, dat er zo'n pittige peper naar haar vernoemd is. Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor. Lees het boek De koningin van Paramaribo van Clark Accord er maar op na! Sowieso een boek dat echt de moeite waard is.
Ik ben geen Maxi Linder, maar hou wel van pit. Dus deze sambal is echt iets voor mij. Doordat ik de sambal maar heel kort verhit, behoud het zijn karakteristieke madame Jeanette smaak. Die fris en kruidig is. Naast vlammend heet is deze sambal ook smaakvol. Onmisbaar bij de roti of bij een gebakken eitje. Zoek je een recept voor een minder pittige variant. Kijk dan HIER en HIER

Neem wel wat voorzorgsmaatregelen voordat je aan de slag gaat. Zet een raam open en de afzuigkap op stand hoog. Draag handschoentjes en was na afloop zeer goed al je materialen en je handen. 

Ik hou van een goede voorraad en maak dus een ruime hoeveelheid. Bewaardeze sambal in een schoon potje met metalen deksel. Als je ook een voorraad wilt maken, neem dan een veelvoud van dit recept. 

UPDATE:
Ik ontdekte dat het fijn malen een stuk makkelijker gaat als de pepers bevroren zijn. Je hebt dan ook veel minder last van de dampen. 

Sambal madame Jeanette

Bereidingstijd: 30 min

250 gr madame jeanette pepers 
1 ui
6 teentjes knoflook
2 tl komijn poeder
1 el suiker
100 ml azijn
50 ml zonnebloemolie
1 tl zout

De bereiding is eigenlijk heel eenvoudig. Snij de steeltjes van de peper en hak ze zeer fijn. Doe dit zelfde met de ui en knoflook. Meng alles goed door elkaar. Proef heel voorzichtig. 

Als je de sambal binnen een week gaat gebruiken is het nu klaar voor gebruik. Maar wil je een goede voorraad aanleggen dan moet je de sambal kort aan de kook brengen. Dit gaat prima in een flinke pan. Als alles aan de kook is meteen in de potjes doen en afsluiten. Als de deksels *ploppen* is het vacuüm gelukt en kan je de sambal ten minste 6 maanden bewaren.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Koreaanse gefrituurde kip

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Miso soep

Roti vellen

Prei met appel en salie

Weekmenu #14

Gestoofde wortel met citroen en boter

Surinaamse bami met paksoi

Flammkuchen met spekjes en rode ui