Coleslaw

Er zijn bij mij een paar smaken die hele fijne herinneringen oproepen; citroenthee herinnert mij aan langzaam wakker worden bij oma in het grote bed, verse falafel aan de straten van Luxor en natte coleslaw aan de laatste zomervakantie met mijn ouders.
In 1996 ging ik voor het laast mee naar Engeland. Daar aten we voor het eerst bij de KFC, ondefinieerbare kip stukken, slappe friet en een plastiek bakje met natte koolprut. Maar, daar in een kelder in London smaakte het geweldig en hadden we dikke lol. Het bleef in de jaren er na een heimelijk genoegen om zo nu en dan te eten bij de KFC en dan altijd een bakje coleslaw te bestellen. De smaak bracht me keer op keer terug naar die eerste keer.
Door de jaren heen heb ik het zelf een paar keer gemaakt, met steeds matig resultaat, de kool bleef te hard en ik miste een bepaalde smaak.
Op zoek naar een andere recept kwam ik op een Amerikaanse website en daar stond een recept voor de coleslaw (like KFC), ik nam het over en waagde nog een poging. Het verschil was dat de kool geraspt werd ipv snijden en er karnemelk in ging om de kool zacht te maken. En uienpoeder! en laat dat nou net die smaakgever zijn die ik miste in mijn eerdere pogingen.
Ik heb de coleslaw een halve dag laten staan en hij was mooi zacht, langer kan altijd. Karnemelk zou ook vervangen kunnen worden door de dubbele hoeveelheid yoghurt.

Coleslaw

4 personen
Bereidingstijd: 30 min + rusttijd

500 gr witte kool
200 gr winterwortel
2 sjalotjes
1 tl suiker
4 el mayonaise
4 el yoghurt
2 el azijn
6 el karnemelk (flinke scheut)
2 tl uienpoeder
zout naar smaak
peper

Rasp de kool, winterwortel, sjalotjes op een grove rasp. Het zou evt ook in een hak machine kunnen.
Meng alles door elkaar, proef en maak op smaak met zout en misschien nog wat suiker. De smaak moet zuur, zoet en hartig zijn. De smaken mengen zich nog tijdens het rusten. Dus plaats de coleslaw in de koelkast en laat een paar uur of nacht staan.

Serveer met KFC style kippen wrap of een goede pizza. Ook ideaal voor bij de bbq.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip