Geen saaie spruitjes



Spruitjes zijn nou niet mijn favoriete groenten. Ik heb daar toch een associatie bij van slappe bittere doorgekookte bonkjes. En de lucht die in de flat van mijn oma hing.  
Maar ook k ben altijd bereid om nieuwe dingen te leren en zo stond ik vorige week in de keuken spruitjes te bakken. En ik heb ze met plezier op gegeten daar na. Recept geslaagd. Komende kerst zal ik ze ook bij de familie voorschotelen, ik hoop dat die er ook blij van worden. Het is in ieder een makkelijk en snel bij gerecht. 
Op de foto zie je ook wat gebakken prei onder te spruiten, dat mag maar ik vond het niet nodig. Alleen de spruiten is voldoende.

Spruitjes 

4 personen
Bereidingstijd: 20 minuten

800 gr spruiten
2 sjalotten
2tl chili vlokken
2 el honing
zout 
flinke klont roomboter

Maak de spruiten schoon en snij de sjalotten in halve ringen. 
Smelt de boter in een koeken pan en laat de sjalotten zachtjes fruiten. Niet bruin laten worden. Voeg de spruitjes toe en bak even mee. Voeg de chili vlokken en snuf zout toe en blus af met 150 ml water. Laat al roerend op hoog vuur snel het water weer verdampen. Na een paar minuten zijn de spruiten gaar en voeg je de honing toe. Goed roeren en het vuur laag zetten. 
Proef! Het moet zoet, pittig maar ook zout zijn. Voeg eventueel nog wat zout toe. 
Je kunt het nog even warm houden maar niet te lang, de spruiten moeten echt beet gaar blijven. 


Reacties

Gebakken/gewokte spruitjes zijn vind ik ook heerlijk, ook te combineren met gebakken krieltjes en wat (schimmel)kaas (als 1-pansgetecht

Populaire posts van deze blog

Limburgse pruimenvlaai

Tagliatelle met wilde spinazie

Weekmenu #14

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Artisjokken

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Surinaamse bami met paksoi

Pasta met groenten roomsaus

Tom Kha Kai - home made

Plaattaart met witlof en brie