Tulband of Rich fruit cake


Als deze tulband in de oven staat en ik ogen dicht doen  zie ik kerstmis uit mijn jeugd. De boom met zilveren balen en echte kaarsjes (dood eng vond ik dat en kreeg geen hap door mij keel als ze branden tijdens het kerstdiner) en het kerststalletje op de grond. Het huis ruikt naar zoete kruidige geuren. En ik hoor altijd dezelfde kerst LP  van Hermans van Veen  (klink voor spotify) Het kerst ontbijt in je mooiste kleren, die niet altijd lekker zaten maar het hoorde er bij. Daarna oma halen en fijn samen zijn tot we gingen eten. Tussen door kwam dan de kersttulband bij de thee en koffie met slagroom. Mooi opgemaakt met een hulst takje en poedersuiker. De smaak kon ik pas toen ik wat ouder was waarderen maar het was bijna het eerste recept dat ik aan moeder vroeg toen ik het huis uit was. Want geen kerst zonder deze tulband. Ok en de LP van Herman van Veen.....

Maak hem tenminste 1 dag van te voren. De smaak en structuur worden alleen maar beter als hij even rust. Bewaar in een afgesloten bak of plastic.

Foto's: mijn moeder die ook nog elk jaar de tulband bakt! 

Kerst tulband

Bereidingstijd: 15 min + 1 uur 15 min in de oven

200 gr boter
200 gr suiker
4 eieren
200 gr bloem
200 gr krenten
200 gr rozijnen
200 gr sukade
200 gr vruchtjes (bigarreaux)
snuf zout
scheut brany (te koop bij de slijterij)

Mix de zachte boter met het zout en suiker. 
Voeg de eieren toe en roer door elkaar. Meng de rozijnen, krenten, sukade en vruchtjes met 2 el bloem door elkaar, dit voorkomt dat de vulling naar beneden zakt in de tulband. 
Meng de rest van de bloem door de boter en spatel de vruchten er door. 
De brandy is niet noodzakelijk, maar het geeft net die extra smaak. 
Schep alles in een ingevette tulbandvorm en bak in ongeveer 1 uur en 15 min gaar op 165C. Prik en controleer of de tulband gaar is, ik gebruik hier altijd een oude breinaald voor. Als deze er schoon uit komt is de tulband gaar,
Laat nog een iets afkoelen in de vorm en stort daarna op een rekje. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip