13 tips ~minder eten verspilling en verstandig inkopen~

Met nog maar een paar dagen tot het nieuwe jaar ben ik al bezig met goede voornemens. Een daar van is dat ik economischer wil worden in de keuken. Dus minder verspilling en verstandig inkopen.
Vooral het eerste is een doorn in mijn oog. Soms moet ik zo veel weg gooien omdat ik vergeten was dat ik het had of gekocht had maar niet gebruikte en dan was het niet meer goed. Zonder van het geld EN van het goede eten wat ik weggooi. Ik las laatst dat een gemiddeld gezin voor €400,- aan goed eten weggooit. Dat is te veel gekookt eten maar vooral bedorven eten. Dus verkeert ingekocht. Brood staat al jaren met stip op nummer 1. Geen goed teken.
Tijd voor actie. Ik ga er niet van uit dat er nooit meer iets weggegooid gaat worden bij ons thuis, want als ik naast me op tafel kijk zie ik ook een halve boterham met pindakaas liggen die mijn dochter niet meer op kon. Daar ga ik niks meer mee doen, nou ja de vogels mee blij maken. Maar door de tips die ik heb verzameld hoop ik wel dat het zeer beperkt gaat worden.

#1 Lees de folders
Heb je een NEE NEE sticker op je deur? Geen probleem, al de supermarkten hebben ook een online folder.
Plan je maaltijden aan de hand van de reclames in je supermarkt.  Kijk vooral naar de basis producten zoals fruit-groente-vlees/vis-granen-aardappels-rijst en maak daar een menu van.
Laat je niet verleiden door de andere dingen in de folder, 80% van de aanbiedingen zijn luxe producten die je niet echt nodig hebt!

#2 Stel een budget vast en neem contant geld mee
Bedenk voor jezelf wat je gemiddeld  kwijt bent aan de boodschappen. Stel dat vast als budget. Ga naar de winkel en neem contant geld mee. Zo voorkom je dat er toch impuls aankopen worden gedaan. Veel van deze aankopen waren niet echt noodzakelijk en belanden vaak weer half in de prullenbak of zijn slecht voor de lijn en geven weer een schuldgevoel.

#3 Grote hoeveelheden
Gebruik je vaak rijst en pasta. Neem dan een grote zak. Bij bv de AH hebben ze grote zakken rijst en pasta. Deze zijn echt voordeliger dan de kleine 1 kg verpakkingen. Terwijl de kwaliteit hetzelfde is.
Dit geld ook voor vlees. Is de kiloverpakking gehakt of kip in de aanbieding. koop het dan en vries het in. Maak portie verpakkingen. Wij eten niet veel vlees, zo'n 80gr per persoon. Ik maak dus zakjes met 320 gr vlees of kip. Soms snij ik het al klein, bv bij rundvlees.

#4 De markt
Als je het geluk hebt om in een stad te wonen met een goede weekmarkt ga daar dan eens heen voor je groenten en fruit. De prijzen liggen ver onder die van de supermarkt. Ga je aan het einde van de dag heb je kans dat je helemaal tegen mooie koopjes aanloopt.
Een doos rijpe tomaten voor een prikkie is toch weer een grote pan soep of pasta saus. Appels met een deukje tover je zo om in verse appelmoes die in porties in de diepvries kunnen. Kan je in de zomer een doos pruimen op de kop tikken dan heb je voor het hele jaar heerlijke eigen gemaakte jam in huis.
Let er wel op dat je de gekochte producten meteen verwerkt en niet laat liggen, dan moet je het als nog weg gooien.

#5 Je eigen supermarkt
Kook 1 á 2 keer per week uit je eigen supermarkt. Je diepvries, koelkast en voorraadkast staan vol met lekkere dingen. Wees creatief met ingrediënten en maak de restjes op.

#6 Dit moet op!
Maak in de koelkast en voorraadkast een "dit moet op" plek. Zet bv een bakje in de koelkast en doe daar de producten in die echt binnen 1 á 2 dagen op moeten. Als je een maaltijd gaat plannen kijk dan eerst in de bak wat je er uit kan gebruiken. Restjes groente en kaas worden zo een verse pastasaus.

#7 Ruik-Voel-Kijk
Leer jezelf aan dat de houdbaarheidsdata op heel veel producten niet kloppen. Na een dag over de datum is het echt niet bedorven. In veel gevallen is deze datum echt veel te krap. Train je zintuigen, je gezonde verstand en verspil zo veel minder.
Melk
Ruiken: Zure melk herken je meteen.
Test: Giet wat melk ik heet water, zure melk zal klontjes geven.
Vlees
Ruiken: Vlees moet fris ruiken, ammoniak  is altijd FOUT!
Voelen: Vlees mag niet glibberig en plakken.
Kijken: Vers vlees is rood maar zal snel verkleuren, dit is niet erg. Een olieachtig laagje op het vlees is niet goed.

#8 Oud brood
Vanaf nu geen brood meer weggooien.
Het beste is brood invriezen en alleen uithalen wat je nodig hebt, maar als je zelf brood bakt of niet wil invriezen zijn er nog genoeg dingen die je kan doen met oud brood.
- Croutons voor in de soep of salade
- Wentelteefjes (ook heerlijk met suiker of krentenbrood)
- Broodkruim voor bv gehakt. Even in het keukenmachine en droog bewaren

#9 Kruiden en specerijen 
Kleine potjes kruiden, bv van Silvo, zijn echt heel duur.  Koop je kruiden in grote zakken bij de Marokkaanse, Turkse of Aziatische winkels. Spaar jam potjes en leg je eigen voorraad kruiden aan. Label je potjes en zo heb je altijd de juiste dingen bij de hand. Hier een lijst met kruiden die je kunt verzamelen.

#10 Verse kruiden
Heb je in een recept verse kruiden nodig en blijf je met een half bosje zitten? Geen probleem. Hak de kruiden fijn en vries het is. Ik gebruik zelf veel hersluitbare zakjes van de IKEA. Voor het gebruiken even in de zak knijpen en je hebt verse kruiden. Dit kan met alle verse kruiden.
Ook lekker is om de kruiden in een ijsblokjeshouder te doen en er olijfolie op te gieten. Vries het is en  je hebt altijd een smaakmaker bij de hand.

#11 Eet geen aardbeien in de winter!
Het klinkt zo logisch maar toch zie ik ze weer overal liggen. Aardbeien en kersen. Als je goed voor je portemonnee  en het milieu bent koop dat seizoensgroenten en fruit.
Er zijn diverse kalenders die aangeven welke groenten en fruit er in het seizoen zijn. Bv de app van "Milieu Centraal" Groenten en fruit kalender voor IOS en Android.

#12 Je bent geen vuilnisbak
De pannen hoeven niet altijd leeg. Elke dag 2 eetlepels uit de pan extra eten is toch weer 8kg aankomen op jaarbasis. Dus wees slim met restjes.
Koop een paar goede bakjes voor in de koelkast. Restjes aardappel kunnen worden opgebakken of koekjes van gemaakt worden. Groenten kunnen worden verwerkt in soepen. Van een restje vlees maak je de vulling voor ragout of als extra in een salade.

#13 Vet mag
De afvoerleidingen in Nederland slippen steeds verder dicht met vet. Dit geeft verstoppingen in huis. Veel mensen spoelen het bakvet door de gootsteen. Niet meer doen. Onze oma's hadden een vetpot staan, een stenen pot waar ze het bakvet van het vlees in bewaarde en hergebruikte. Tijd dat we deze traditie weer in ere herstellen.
Leer je zelf aan om het bakvet te bewaren. Ik heb potjes in de koelkast staan met eenden vet, kippen vet en varkens vet. Het vet is heerlijk om aardappels in te bakken en het braadvocht er onder is de perfecte basis voor een jus.

Heb je nog meer tips? Geef ze door en ik zet ze in de lijst. 



Reacties

linda (@huisvolkids) zei…
Nu ben ik heel beniewd hoe je van dat vocht onder het braadvet jus maakt, gewoon water toevoegen?

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip