De oven schoonmaken zonder chemicaliën

Toen ik gisteren een stokbroodje in de oven legde viel het mij op dat de oven toch niet echt schoon meer was. De afgelopen weken heb ik de oven erg veel gebruikt en niet altijd tijd gehad om er een doekje doorheen te halen. En nu na heel veel vette vlees gerechten is een doekje echt niet meer afdoende. Tijd voor hardere maatregelen.
In mijn keukenkastje vond ik een spuitbus van Mr Muscle, die had mijn man ooit gekocht als lichte hint, maar dat werkte niet bij mij. Een blik op de waarschuwingen en ik heb hem weg gegooid. Als er staat 'adem de dampen niet in' en 'niet in contact laten komen met etenswaren of plekken waar eten wordt bereidt' is het voor mij al duidelijk, dit wil ik niet gebruiken.
Maar wat wel. Ik heb in het verleden wel eens een bak water met azijn laten stomen in de oven, maar dat duurde lang en hielp niet.
Toen schoot er door mijn hoofd dat ik op Pinterest een pin had gezien over je oven schoonmaken zonder chemicaliën. Waar een gezonde verslaving al niet goed voor kan zijn.

Voor een vieze grote oven

5 el zuiveringszout (ook wel baking soda)
2 el azijn
1 tl wasmiddel
1/2 citroen

Meng alles tot een schuimende pasta en smeer daar de oven mee in. Geef het even een goede schrobbeurt. Doe de deur weer dicht en geniet van een kopje thee of koffie.
Tijd voor fase twee. Neem de halve citroen en wrijf daarmee over de oppervlakte van de oven. Het zuur uit de citroen weekt het vuil los en geeft meteen een frisse geur.
Gebruik op extra vieze plekken een zacht schuursponsje (als je oven daar tegen kan)
Laat de pasta opdrogen en veeg het met een handveger er uit. Als het te nat is kan je het ook met een doek er uit halen.
Sop de oven na met schoon warm water.
Ga nu voor je oven zitten en geniet van het uitzicht.

Zuiveringszout is te koop bij de apotheek, als natriumbicarbonaat.
Baking soda is hetzelfde, vaak te koop in Aziatische winkels.
Bakpoeder is NIET het zelfde!


Reacties

hahah goed dat je zegt dat bakpoeder niet het zelfde is !! veel mensen vergissen zich daarin
Ali_Assie zei…
Ik was hier weer naar op zoek; hoe ging dat ook alweer de oven zonder chemicaliën schoonmaken? Heb 'm bij jou gevonden, bedankt!
Ps.: ik heb je site gedeeld op facebook, hoop dat dit mag. Leuke tekst heb je bovenin staan. :)

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Artisjokken

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Koreaanse gefrituurde kip