Maaltijd preppen; is dat nou alleen hip of ook gewoon heel handig?

 Een paar jaar geleden kwam ik de term 'meal prepping' voor het eerst tegen. Een rage die vooral in de Verenigde Staten enorm groot was en misschien nog wel is. Ik heb me er toen in verdiept en sindsdien ben ik fan en bespaar ik mezelf enorm veel tijd en geld.
Ik schrijf graag in het Nederlands en 'meal preppen' klinkt zo gemaakt. Dus ik zal het vooral over maaltijden 'voorbereiden' hebben ipv preppen maar het komt natuurlijk op hetzelfde neer.

Wat is meal preppen eigenlijk?

Als je simpel naar de vertaling kijkt is het eigenlijk al duidelijk; preppen is het voorbereiden van de hele maaltijd of een gedeelte daarvan. Zodat je op een ander moment snel kunt bereiden en eten. Voor mij is het ook een strakke planning van het weekmenu en inkopen. 

  • Je kan een gedeelte van de maaltijd van te voren koken en in porties bewaren. Denk bijvoorbeeld aan een grote pan tomatensaus die je in porties invriest. Of een grote hoeveelheid rijst die je verdeelt over de week. 
  • Je kan ook alle maaltijden door een paar dagen vooruit koken en die bewaren. Je kookt bijvoorbeeld op zondag voor de komende 3 dagen of meer. En bewaard de maaltijden in de koelkast.
  • Het is ook mogelijk om alleen het ontbijt voor te bereiden zodat de ochtenden soepel en vlot verlopen. Denk bijvoorbeeld aan overnight oats, dikke bananen pannenkoekjes (diepvries), chiapudding of nog sneller een gezond drink ontbijt. 
Ik ben dol op een volle diepvriezer!
Het geeft een rustig gevoel. Ik weet dat, ook als ik een keer heel weinig tijd heb er toch zo een redelijk gezonde maaltijd op tafel staat. Dan trek ik een zakje pastasaus uit de vriezer en twee verse worsten. In de tijd dat de pasta kookt ontdooi ik de saus, snij de worst in stukjes, bak ze gaar en warm de saus in dezelfde pan. Met 15 min kunnen we aan tafel. 

De volle vriezer behoed mij van het halen van junk food. Ik kan wel zeggen van het goed voorbereiden van maaltijden echt mijn gezondheid verbeterd heeft!


Hoe ga je te werk?

Ten eerste moet je voldoende opberg materiaal hebben. Ik gebruik de glazen schalen met klik deksel van IKEA en de diepvrieszakjes van dezelfde keten. De eerste vind ik ideaal voor hele maaltijden als ovenschotels. De schalen kunnen (zonder deksel) zo uit de vriezer in de oven. En ze zijn er in vele maten. Ze zijn sterk en geheel gezin proof! Magnetron, oven, vriezer en vaatwasser bestendig. 
IKEA 365 serie
De zakjes zijn misschien iets minder duurzaam maar zo prettig voor kleinere dingen dat ik ze toch altijd in huis heb. Ik heb er kruiden en specerijen in zitten. Maar ook porties appelmoes, pizzasaus en restjes geraspte kaas. Dat laatste maak ik zelf van de laatste stukje kaas. Ingevroren blijft het nog lang goed en als je een beetje nodig hebt kan je het zo pakken. De zakjes zijn super goed hersluitbaar. 

Maaltijden voorbereiden vergt enige planning. Maar met een beetje slimmigheid heb je het zo onder de knie en maakt het je leven een stuk makkelijker. 
Ik ga een beknopte uitleg geven van hoe ik te werk ga. Je hoeft het natuurlijk niet 1 op 1 te kopiëren maar haal er uit wat je kan gebruiken. 

  • Ik bestel boodschappen voor de hele week bij de AH. Mijn leverdag is donderdag. Op vrijdag komen de nieuw aanbiedingen in de app en dan heb ik tot woensdag om het menu en boodschappenlijst rond te krijgen. Ik loop eerst de aanbiedingen langs en maak dan al een menu opzet voor de komende week. Hiermee bespaar ik elke week een aardig bedrag. 
    Soms vraag ik de kinderen wat ze graag willen eten of snuffel door de Allerhande voor wat inspiratie. Ik let er altijd op dat er voldoende groenten bij zit, niet te veel vlees EN kan ik iets van te voren voorbereiden.  Ik plan het menu zo dat producten die kort houdbaar zijn aan het begin van de week zitten. Bijvoorbeeld voorgesneden groenten. 
    Goed het menu is dus klaar, boodschappen staan op de digitale kassaband en ik weet wat ik nog op de markt moet halen. Sommige groenten en fruit zijn bij de supermarkt zo duur dat ik ze liever op de markt haal. Vlees en vega dingen koop ik vaak als er een 35% sticker op zit en gaat dan meteen in de vriezer.  De eerste stap is klaar.
  •  Voorbeeld menu: 
    Bake tray met worstjes
    Pasta met tomatensaus
    AVG
    Lasagne met aubergine en geitenkaas
    Nasi met saté
    Soep
    Pizza




  • Als de boodschappen er zijn plan ik meestal de dag er na een kookdag. Of schuif het door naar het weekend. 
    De groenten voor de bake tray snij ik alvast in stukken. Ik bewaar ze zonder olie of kruiden in een afgesloten zak (of bak) in de koelkast. 
    Ik haal eens in de zoveel tijd een grote hoeveelheid tomaten op de markt en maak dan een paar liter saus. Die bewaar ik in zakjes in de diepvriezer. Grote zakjes voor bij de pasta en kleinere zakjes voor op de pizza.
    Voor de AVG (Aardappelen, Vlees/vis/vega, groenten) bereid ik niks voor. Maar op de avond zelf, stoom ik de groenten wel boven de aardappels. Dan gebruik je minder gas. 
    De lasagne is ideaal om in te vriezen. Dus koop ik ruim in en maak 3 porties. 
    Nasi is zo gemaakt met een zak voorgesneden groenten. Ik gebruik net zoveel groenten als rijst, dan is het nog verantwoord ook. De saté heb ik soms in de diepvries maar is ook zo gemaakt. 
    Soep, een diepvries topper want je kan ze bijna allemaal goed invriezen. Soepen waar room doorgaat vries ik liever niet in of voeg de room pas later toe.  In de winter heb ik altijd wel wat bakjes erwtensoep in de vriezer. Soep maak ik altijd  VEEL. 
  • Pizza is ook goed voor te bereiden. Natuurlijk de saus, maar ook het deeg kan je in porties invriezen. Je moet het dan wel ruim op tijd laten ontdooien. Ook handig zijn de kant en klaar bodems (zonder saus) Rol ze uit en beleg met je eigen saus en toppings. 
  • LANG LEVEN DE SLOWCOOKER!!


    Ik heb al meerdere blogs geschreven over mijn oude trouwe slowcooker. Time saver en redder in nood. 
    In mijn diepvriezer heb ik zakjes met kant en klare slowcooker maaltijden. Daarin zit alles wat de maaltijd nodig heeft maar dan rauw. Ik gooi de bevroren inhoud in de slowcooker, voeg wat water toe en zet hem voor een uur op 8 aan. Eigenlijk hoef ik er niet meer naar om te kijken. En als het etenstijd is hoef ik slechts te proeven of er nog iets van zout  nodig is en klaar is Ruth! 
    Het is, net als het voorbereiden van de maaltijden even wat werk, maar daarna is het reuze handig. Hier staan al wat voorbeelden van maaltijden voor in de slowcooker. 

Waarom?

  • Een strakke planning geeft  rust. Een weekmenu bedenken kost even wat tijd maar het voorkomt het laste minute bedenken wat er gekookt moet worden.
  • Door de boodschappen te laten bezorgen let je extra goed op de aanbiedingen en voorkomt het impuls aankopen. Het bespaart dus geld.
  • Door het slim combineren van producten, (bloemkool voor de AVG en op de bake tray) voorkom je verspilling. Goed voor het milieu en je portemonnee.
  • Het voorbereiden is misschien wel wat werk, maar je wint er zo veel tijd mee op de drukke dagen. Ik offer er graag een zondagmiddag voor op.
  • Het draagt bij aan een gezond leven! 
    Na een drukke dag is de keus voor een kant en klare pizza of afhaal maaltijd snel gemaakt. Maar dit is niet de gezondste keuze. Hoe fijn is het dan om thuis te komen en de slowcooker heeft al te werk gedaan of de lasagne is binnen een half uur klaar? Geen stress en een gezonde keuze. 

Mijn vriezer inhoud

Ja nu willen jullie natuurlijk weten wat ik dan zoal in de vriezer heb liggen. Veel, dat is duidelijk. Bij het voorbereiden van dit blog heb ik de vriezers (ik heb twee flinke) uitgeruimd en schoongemaakt. Ik ben volledig voorbereid op 10 meter sneeuw of een lockdown van 3 maanden. Voeg daar ook nog een ruime voorraadkast met conserven, bloem en zelfgemaakte jams aan toe en ik kan bijna meedoen met z'n programma over mensen die zich voorbereiden op een derde wereld oorlog of een zombie invasie. 

Maar goed, mijn vriezers. Ik ga wat categorieën maken om het overzichtelijk te houden

Kruiden&Specerijen
  • gember
  • laos
  • ketjoer
  • kurkuma
  • salemblad
  • limoenblad
  • citroengras
  • diverse pepers
  • laurier
  • bieslook
  • salie
  • peterselie
  • dragon
  • tijm
Groenten&Fruit
  • rode kool (gekookt)
  • bietjes (gekookt)
  • erwten 
  • pompoen in stuken (rauw)
  • bake tray mix (rauw)
  • spinazie 
  • appelmoes
  • aardbeien
  • mango
  • blauwe bessen
  • frambozen
Slowcooker&Oven&Pan
  • diverse kant&klaar zakjes voor de slowcooker (zie blog voor recepten)
  • diverse soorten lasagne 
  • sheperd's pie 
  • vlees pie
  • verse voorgebakken friet
  • pasta/pizza saus
  • pizzadeeg
  • geraspte kaas
  • diverse soepen
  • vlees,vis en vega dingen. 
  • Pancakes! Altijd op voorraad. 



Reacties

HM zei…
Leuke informatieve post! Ik ben ook een voorstander van een goede voorraad hebben. (Practisch ook als je 25 km van een supermarkt woont en ingesneeuwd kunt raken)
Ik maak alleen geen menu’s meer. Bedenk last minute waar we trek in hebben. Maar dat is de gepensioneerd-zijn vrijheid 😀
@HM
Ja als je zo afgelegen woont is het gewoon noodzaak om een goede voorraad te hebben. Ik kan me herinneren dat jij ook zelf weckt, dat wil ik ook weer gaan doen. Ik hoop ergens een oude weckketel te kunnen vinden met een goede voorraad potten.
Groetjes Ruth

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip