Roti kip


Als wij het over ROTI hebben bedoelen we vaak een gerecht met kip, aardappel en kousenband of boontjes. Geserveerd met een roti vel. Maar als je naar de herkomst van roti gaat kijken betekend het letterlijk 'brood' in het Hindoestaans en wordt er alleen het vel van bloem en gele erwten mee bedoeld. De vele Indiase Hindoestanen die naar Suriname trokken namen hun roti mee en daar vermengde het met de lokale eetgewoontes en ontstond het roti gerecht zoals wij dat nu kennen en zeer waarderen.

En waarom stond er dan nog geen recept van mij online? Waarschijnlijk omdat het voor mij een recept is dat ik uit de lose pols maak. Ik kijk niet naar de hoeveelheden die ik gebruik. Ik doe het op gevoel en smaak.
Maar speciaal voor jullie heb ik het gisteren helemaal bij gehouden hoeveel er van alles in gaat, zijn er foto's gemaakt en kan jij nu ook aan de slag met dit heerlijke Surinaamse gerecht. 

Ik maak sinds kort ook de roti vellen zelf, daar zal het recept later van volgen. Ze zijn ook diepvries, te koop in de Surinaamse Toko's. 

De kerrie massala die ik gebruik is ook bij deze toko's te koop maar sinds kort ook bij de grotere supermarkten. 

Ik maak de kip geregeld in de slowcooker. Dan hoef ik er niet op te letten en gaat het altijd goed. De kip wordt dan wel iets zachter en valt uit elkaar. Wil je stevige stukjes doe het dan in een braadpan en laat het minder lang pruttelen. 


Roti kip

4 personen
bereidingstijd: 1,5 uur 

600 gr dijbeen kipfilet 
Foto: AH
2 ui, gesnipperd
3 knoflook, fijn gesneden
madam Jeannette naar smaak
4 el kerrie massala
2 laurierblad
5 kruidnagels
1/2 tl nootmuskaat
1/2 tl piment
2 maggi blokjes of naar smaak
2 el olie of boter
500 ml water

500 gr kousenband of sperziebonen
1 kg kruimige aardappelen
4 eieren
4 roti vellen 

Braad de kip aan in de boter of olie. 
Voeg ui en knoflook toe en laat op laag vuur even mee bakken. Laat knoflook nooit bruin worden, dan krijgt het een vieze bittere smaak. 
Snij de madam Jeannette fijn (LET OP gebruik handschoentjes of maak je hand vet met olie) en voeg zo veel als je wilt toe aan de kip. De smaak is echt heerlijk maar wen voorzichtig aan de pittigheid. 
Nu mogen ook de specerijen  en maggi er bij, schep even goed door maar nog steeds op laag vuur. Blus af met het water en laat zo minstens een 45 min pruttelen.
Kook de eieren hard, pel ze en doe ze bij de kip in de pan. Zo krijgen ze ook een lekkere smaak. 
Kook de aardappelen en kousenband of sperziebonen gaar. 
Proef de kip. maak evt op smaak met wat maggi of zout. Is er nog genoeg vocht? Voeg anders een klein beetje water toe. Ik hou er van om nog wat 'jus' over de aardappelen en kousenband te doen op het bord. 
Verwarm de roti vellen in de oven of tussen nat keukenpapier in de magnetron.

Serveer met Surinaamse sambal en komkommer op zuur. 

Nyan switi! 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip