Het is er echt weer voor; erwtensoep

 Na dagen van grijs en grauw weer en de nodige regen was ik heel blij met de zon vanmorgen. IJzig koud was het en op de planten in de tuin lag een laagje rijp. Zou dit dan het winterweekend van 2021 zijn? Van een echte winter kunnen we de laatste jaren alleen maar dromen. Meestal moeten we tevreden zijn met een paar dagen milde vorst en een mini laagje ijs op de sloten. Maar het licht buiten was al heerlijk. Dus wollen trui aan, muts op en de polder in. 



Na een uurtje wandelen, het was opvallend druk op de smalle paadjes langs ons dorp. Nog even langs de AH voor een vergeten boodschap en even snel kijken of er bio-vlees met een 35% sticker ligt. Ideaal om de diepvriezer mee te vullen. Ik heb geluk vandaag, veel stickers. Ik loop nog even langs de groenten afdeling en zie dat bijna al de Vers Pakketen zijn afgeprijsd. We hebben er al heel wat geprobeerd afgelopen jaar. De ene viel in de smaak de andere minder, sommige probeer ik niet omdat ik weet dat mijn eigen recept beter is. Maar met erwtensoep maak ik iedereen wel blij thuis EN het is er echt weer voor. 

Een uur later staat de soep heel zachtjes te pruttelen en mis ik alleen het geluid van klapschaatsten, een vol Thialf en Wennemars die uit zijn dak gaat bij een 37,08 voor Femke Kok! Maar het fantaseren over volle stadions is een tweede natuur geworden afgelopen jaar. De soep helpt vast.

Erwtensoep

Foto: Albert Heijn
4 personen
Bereiding: 2,5 uur 

1 prei
1 winterwortel
1/4 knolselderij
1 ui
2 takjes bladselderij
3 laurierblaadjes
350 spliterwten
2 maggiblokjes
1200 ml water

Evt een rookworst en spek

Snij al de groenten in blokjes en doe met wat boter in een pan met dikke bodem. Voeg de erwten en water toe. Als je soepvlees hebt doe die ook in de pan en blus af met het water. Laat op zeer laag vuur en met deksel minstens 2 uur pruttelen. Af en toe even roeren. Als ales helemaal gaar is en de erwten uit elkaar zijn gevallen moet de soep nog op smaak gemaakt worden. Voeg de maggi (of zout als je dat liever hebt) toe en proef. Mag er wat peper bij of wat meer zout? 

Ik laat de soep graag rusten, dat is echt beter voor de smaak. En pas vlak voor het eten warm ik hem weer door en gaat de rookworst er in. Als je die mee kookt verliest hij al zijn smaak. 

Serveer lekker ouderwets met roggebrood en oude kaas of katenspek met scherpe mosterd. 
Wedden dat je het er warm van krijgt. 

En morgen is het restje soep nog lekker. Niet tegen de andere vertellen, gewoon zelf van genieten. 

Foto: Albert Heijn


Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip