Weekmenu 4

Ik heb gemerkt dat iedereen druk is door de week en dat het eten daardoor wel eens in de knel komt te zitten. Een goede planning is dan wel erg handig. Misschien heb je iets aan de tips uit mijn blog over meal preppen. Gaat dat je te ver dan is hier een simpel weekmenu voor de drukke doordeweekse dagen.
Bij sommige recepten kan je door klikken naar het recept elders op de site, sommige staan in het menu uitgeschreven. 

Menu voor week 4

Alle recepten zijn voor 4 personen



Maandag

Hutspot
1 kg aardappel
1 kg hutspotgroenten voor gesneden
of
600 gr wortel in reepjes
400 gr ui in ringen
1 el sambal Badjak
3 el soyasaus of ketjap asin

Eventueel
300 gr spekjes

Kook de aardappelen gaar voor de puree.
Bak de spekjes (hou je het vega, neem dan wat roomboter of olie in de pan) en voeg de uien toe. Laat rustig bakken.
Veel mensen vinden de geur van hutspot vreselijk, dat is vaak omdat ze de uien en wortel meekoken met de aardappel. In dit recept bakken we de groenten.
Laat de uien zachtjes bruin worden, ze worden nu wat zoeter.
Voeg de wortel, sambal en soyasaus toe. Eigenlijk bak ik het nu nog maar een paar minuten door. Ik hou van de bite van de wortel in mijn stamppot.
Stamp de aardappelen tot een puree en maak op smaak met wat melk, peper en evt wat zout. Roer het goed luchtig maar niet te nat want er komt nog veel groenten bij.
Meng de ui/wortel door de puree. Niet te hard roeren want het is fijn om nog iets van structuur te zien en te proeven. 

Proef! Moet er nog iets bij? Beetje pit of wat zout?
Serveer voor de echte liefhebber met nog wat sambal en misschien een stukje rookworst.



Dinsdag:

Rijst met broccoli

Geen zin in kip, vervang het eens door cashewnoten die je even opbakt. Lekkere bite en super gezond.
HIER vind je het recept.


Woensdag:

Lasagne met aubergine, courgette en geitenkaas

Dit gerecht maak ik het liefste in de ochtend vast klaar of zelfde de dag er voor. Ik bak het half (30min) af en s 'avonds is het dan zo klaar. Ik heb het idee dat het zelfs de smaak ten goede komt.
HIER vind je het recept. Heerlijk met een salade met ruccula, bietjes en stiekem nog wat geitenkaas


Donderdag:

Palestijnse  linzensoep


2 aardappelen in blokjes
2 el tomatenpuree
1 ui, gesnipperd
3 knoflook, gesnipperd
200 gr rode linzen
2 tl komijnpoeder
1 tl korianderpoeder
1 tl oregano
1 tl Turkse paprika vlokken
1 tl tijm
1,5 liter bouillon
100 ml olijfolie


Fruit de ui en knoflook in wat olijfolie en boter of ghee. Niet te veel laten kleuren, dat maakt de knoflook bitter.Voeg de tomatenpuree toe en bak 3 minuten mee.Bak al de specerijen even een minuut mee. Dit heet myoteren, de geur en smaak komt zo vrij.
Voeg aardappel en linzen toe. Blus af met de bouillon. Laat alles een paar uurtjes zeer rustig pruttelen.

Ik hou van een gladde soep en gooi er graag een staafmixer door heen. Maar je kan de soep ook grof laten of de helft pureren.
Roer de olijfolie er doorheen en garneer met wat pepervlokken of sumac.


Vrijdag:

AVG-tje

Er gaat niks boven een simpele Hollandse pot. (Zo af en toe)
Aardappelen Vlees/Vega/Vis Groenten staat hier ongeveer 1x per week op tafel. En om eerlijk te zijn is dat voor mij wel genoeg. De rest van het gezin zou het prima vinden om het vaker te eten. Ik kies meestal voor hele simpele dingen. Neem een beetje groenten uit het seizoen en wissel vlees en vega af. Favoriet is de broccoli en verse worst. Lekker veel jus (gewoon uit een zakje) en heel soms een wit sausje. Je snapt waarom 1x per week voor mij voldoende is. 

Maar het is snel en makkelijk. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip