Plaattaart met appel en noten

 

Na dat ik de hartige taart  met witlof en brie had gemaakt, schoot deze zoete variant ineens door mijn hoofd. Dan combineren zich smaken in mijn hoofd en weet ik eigenlijk dat het een succes is voordat ik ook maar één appeltje hebt geschild. Soms ben ik best blij met dat rare hoofd van mij.
Maak het als een grote plaattaart en snij er stuken van of individuele gebakjes van losse bladerdeeg vellen.
4 personen
Bereidingstijd: 20 min + 15 min oven

1 rol bladerdeeg of 4 losse vellen
125 ml zure room
1 tl kardemom poeder
1 el rozenwater (optioneel)
2 el honing
1 appel, in dunne plakjes
1 el abricozenjam
5 walnoten of gemengde noten
gekonfijte sinaasappelschil (optioneel)
1 ei 

Meng de zure room, kardemom, rozenwater en honing. Zet daarna even terug in de koelkast om weer stevig te worden en de smaken goed te laten mengen. 
Snij je appel in partjes en hak de noten grof.
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Verwarm de oven voor op 180C
Rol je bladerdeeg uit of leg de losse vellen op het bakpapier.
Snij op 0,5 cm van de rand met een scherp mes een rechte lijn rond om maar niet helemaal door en door. Dit is de scheidingslijn van waar het bladerdeeg omhoog komt en waar het laag blijft. Prik in het binnenste gedeelte met een vork wat gaatjes. 
Besmeer gul met de zure room. Leg de partjes appel er op. Verdeel de jam over de appel en strooi als laatste de noten en sinaasappelschilletjes er op.
Bestrijk de raden met geklopt ei.
Bak de taartjes in 15min gaar in de oven. Laat voldoende afkoelen voordat je ze oppakt, ze zij zowel lauw als koud heerlijk. 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Koreaanse gefrituurde kip

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Miso soep

Roti vellen

Prei met appel en salie

Weekmenu #14

Gestoofde wortel met citroen en boter

Surinaamse bami met paksoi

Flammkuchen met spekjes en rode ui