VEGA weekmenu 3

Ik eet nu 3 weken vegetarisch en ik moet zeggen het bevalt me tot nu toe prima, soms gaan er kippenpootjes langs me heen aan tafel en dan zou ik best wat lusten. Maar het alternatief is dat ik erg lekkere dingen voor mezelf kook de laatste dagen. Dingen die de rest van het gezin minder lekker vind. Win Win zou ik zeggen.
Voor deze week doen we niet te moeilijk. Sommige recepten staan MET vlees beschreven maar het is erg eenvoudig om het gewoon weg te laten. Voor de smaak maakt het vaak ook niet uit.

Maandag

Saoto soep

Laat de kip hier gewoon over de pan heen vliegen ipv er in. Geen probleem, de kruiden doen de rest!
Zie HIER voor het recept.

Dinsdag

Couscous met lekkers

Een gerecht dat ik al in zo veel verschillende soorten heb gemaakt. Ratatouille is gewoon een samenstelling van langzaam gegaarde groente in hun eigen vocht. Dus wat je er in doet is geheel aan jou en jouw smaak. De ras el hanout is echt een van mijn favoriete in de keuken. Ooit ontdekt in Aswan (egypte) waar ze ter plekke de kruiden mengde en vermaalde, de geur die daar bij vrij kwam vergeet ik nooit.
Zie HIER voor het recept. 


Woendag

Stamppot andijvie met cashewnoten


Ik vervang al jaren de helft van de aardappelen door knolselderij en/of pastinaak. Wat extra groente en niemand heeft het door. De toevoeging van mierikswortelpasta is voor de frisse bite.

800 gr aardappel
400 gr knolselderij en/of pastinaak
400 gr gesneden andijvie
150 gr cashewnoten
1 el mierikswortelpasta (potje van Kühne)
Melk
zout en peper naam smaak

Kook de aardappel met de schoongemaakte knolselderij/pastinaak gaar, giet af en laat een paar minuten droog stomen.
Bak de cashewnoten licht aan in een droge pan.
Pureer de aardappel en knolselderij/pastinaak en roer de mierikswortel er door. Roer even goed door. De puree moet luchtig en niet te droog zijn. Eventueel een klein scheutjes melk er bij.
Zet terug op het vuur, laag. Scherp nu de andijvie en cashewnoten er door en laat even door warmen.
Proef! en maak evt op smaak met wat zout en peper.

Donderdag

Tomaten soep met plaattaart en wentelteefjes

Tomatensoep is echt nood-eten. Ik heb het bijna altijd in de diepvries liggen en anders wel een blik in de voorraadkast. Het is, samen met de wentelteefjes (en de tosti's) ook het ultieme corona-eten van mijn pubers. De laatste vind ik weer erg fijn om oud brood op te maken.
Vandaag geen tosti's maar een plaattaart van witlof en brie.
Neem je eigen favoriete soep en HIER vind je het recept voor de plaattaart.

Vrijdag

Lasagne met prei

Weer een gerecht waar je het vlees prima weg kan laten.
Zie HIER voor het recept.

Extra

Ma'amul

Het is dan wel geen Suikerfeest vandaag, maar ik moest gisteren ineens aan deze vriendin denken. Die ik nu al zo veel jaar niet gezien of gehoord heb. Ik hoop dat het goed met haar gaat, waar ze ook mag zijn nu.
Met haar in gedachten maak ik dit weekend deze heerlijke koekjes.
Zie HIER voor dit heerlijke recept. 



Reacties

Anoniem zei…
Ik ga deze week de plaatskaart uitproberen.

Populaire posts van deze blog

Tagliatelle met wilde spinazie

Khoresh ghormeh sabzi (rundvlees in groene saus van kruiden)

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Flammkuchen met spekjes en rode ui

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Prei met appel en salie

Foe yong hai

Tajine met gemengde groenten en aardappel

Artisjokken

Koreaanse gefrituurde kip