Weekmenu 12

Deze week 5x BUDGET koken. En ik weet het, wat voor de één een krap budget is voor de ander wekelijkse noodzaak. Het is dus relatief of dit budget bij jouw past. Maar ik gebruik geen uitzonderlijke dingen en ook wat tips te geven om het zo voordelig mogelijk te maken. 

Maandag

Lasagne bolognese

Als je de basis tomatensaus al in de vriezer hebt liggen is het helemaal een top recept. Vergeet niet op tijd de saus uit te halen. Deze lasagne is uitstekend een dag of twee vooruit te maken. Je kan hem 'rauw' bewaren maar ook 30 min in de oven op 170C bakken, laten afkoelen en dan bewaren. Verwarm hem voor het eten dan nog een keer 15 minuten op 180C. 
Zie HIER voor het recept.

Dinsdag

AVG-tje

Soms is een simpel Aardappel - Vlees (of Vega of Vis) - Groenten ook gewoon lekker. 
Vlees koop ik als het in de aanbieding is of er een 35% sticker op zit en bewaar het in de vriezer. Zo heb ik altijd een ruime keus en scheelt het echt in de kosten. 
Wij eten vaak broccoli en (snij) boontjes. Iedereen vindt het lekker en het is snel klaar. 

1 kg aardappel
750 gr groente naar keuze
4x vlees/vis/vega naar keuze
jus of zo'n lekker sausje uit een pakje (dat moet ook gewoon wel eens kunnen!)


Woensdag

Nasi met kip en pindasaus

Voor dit recept heb ik een groot verpakking kippen poten gekocht. Het was iets van 2,5 kg. (5 st) Ik heb er 2 gebruikt voor dit recept en de andere in de kippensoep van morgen gedaan. 
Bewaar ook de botten die je vandaag over hebt. Die kunnen morgen nog in de soep. 
Het recept is een nasi met tempeh, dat is geen probleem. Als je net als ik kippenpoten hebt bak je deze in een braadpan en voegt in het laatst half uur de ingrediënten van de tempeh toe. Laat lekker meer sudderen. Deze 'saus' gebruik je om de nasi te kruiden. Serveer de kip er los bij ipv er doorheen. Kies je voor kipfilets dan volg je gewoon het recept maar vervangt de tempeh door de kip.
Zie HIER voor het recept.


Donderdag

Kippensoep met broodjes

Een goede kippensoep staat minstens 6 uur op. Maar van mij mag hij nog wel langer staan. Ik gebruik bijna altijd kippen poten. Soms loop ik tegen een mooie (bio) soepkip aan en dat smaakt ook erg lekker. 

1 kg soepkip 
3 liter water
1 ui, grove halve ringen
1 knoflook, gesnipperd
2 stukjes foelie
1 laurierblad
1 kg grove soepgroenten
2 kippen bouillon blokjes
klontje roomboter
evt handje vermicelli

Zet de kip met koud water, de ui, knoflook, foelie en laurier, op en laat tenminste 4 uur staan op zeer laag vuur. Als er schuim op komt kan je dat er af scheppen. Dan blijft de bouillon helder. Vind je dat niet nodig is het ook niet erg en doe je het lekker niet. 
Nu is tijd het belangrijkste, hoe langer hoe sterker van smaak. De bouillon zal sterk in koken, hou goed in de gaten dat hij niet te ver inkookt, voeg dan wat water toe. 
Schep al de kip uit de bouillon en laat uitlekken in een zeef, vang het vocht op!
Haal het vlees van de botten en doe terug in de pan. 
Voeg de soepgroenten, boter en bouillonblokjes toe en laat nog een uurtje rustig staan. 
Proef! Is hij nog wat te slap dan mag er nog een bouillonblokje of wat zout bij. Is het te zout, voeg wat water toe. 

Serveer met afbak broodjes of tosti's. 
Ik vind het ideaal om broodbeleg uit de koelkast (smeersels en vleeswaren of stukjes kaas) op te maken bij de soep.

Vrijdag

Fish&Chips

Gewoon lekker en eigenlijk ook best voordelig. Ik koop kabeljauw in een diepvries zak. Er zitten 5-6 stukken in van 125 gr. Dat is een mooie maat om te frituren. 
Friet maak ik ook graag zelf. Toch net wat lekkerder en voordeliger. 
Hier ook een tip voor. Maak het zelf! Zeker als je een gewone frituur hebt. Wij haalde vorige week 3 porties friet bij de frietboer €6,-! Als ik frietaardappel op de markt haal zijn die €1,25  p/kg of minder. Voor ons vieren heb ik 2 kg vuile aardappelen en dan houden we altijd iets over. 
Ik snij wel eens een dubbele portie friet, bijvoorbeeld als ik aardappelen heb die op moeten. Die bak ik dan 8 min voor op 175C. Na het afkoelen gaat 1 portie in de diepvriezer en de andere bak ik s avonds af als we gaan eten.
Willen we dan een keer snel friet eten maar ik heb geen zin/tijd om te snijden hebben we voorgebakken friet in de vriezer die zo in de frituur kan. 
Zie HIER voor het recept. 

Extra

Pindakoeken

Super snel recept en heel lekker
Zie HIER voor het recept.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaghetti aglio e olio + 3 groenten gerechten

Koreaanse gefrituurde kip

Gemarineerde aubergine met kappertjes en zwarte olijven

Miso soep

Roti vellen

Prei met appel en salie

Weekmenu #14

Gestoofde wortel met citroen en boter

Surinaamse bami met paksoi

Flammkuchen met spekjes en rode ui